– Det er viktigere enn noen sinne at vi er omstillingsdyktige, understreker Ove Tepstad.

- Yrkesstoltheten blant sjåførene må komme tilbake

Produktansvarlig for innenlands-transporten i Kuehne+Nagel uttaler seg om bransjen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Styrelederen i NHO Logistikk og Transport (NHOLT), Vestlandet og produktansvarlig for innenlands-transporten i Kuehne+Nagel mener bransjen må være på tå hev i en tid med automatisering og utenlandsk konkurranse, og yrkesstoltheten blant sjåførene må komme tilbake.

Til lokalavisen Bygdanytt forteller transportentusiasten Ove Tepstad at han elsker jobben sin. Yrkesstoltheten fikk han gjennom sin far som var lastebilsjåfør.

Spennende og utfordrende

- Det er en spennende, utfordrende og frustrerende bransje. Du må finne gode løsninger for kunder, ansatte og transportører, alltid være sulten på å utvikle nye behov, seier Tepstad.

- Dessverre ser det ut til at sjåfører er i ferd med å bli 2000-talets svar på sjømennene. Jeg tror likevel at det er lenge til sjåførene forsvinner helt. Det er ikke slik at 50.000 sjåfører plutselig mister jobben og blir arbeidsledige. De blir gradvis omskolerte inn i andre jobber, sier Tepstad.

Må være omstillingsdyktig

- Vi må ikke bli negative til teknologi-fremskritt. Kan du ikke omstille deg til å følge utviklingen, da har du tapt. Allerede i dag pågår testkjøring med førerløse lastebiler i USA. Forskere tror at fremtidens transport blir gratis, og at bare tilleggstjenester vil koste penger, ifølge Tepstad.

Sliter med rekruttering

NHOLT-lederen understreker at konkurransen fra utenlandske selskap legger press på lønns- og arbeidsvilkår til sjåførene. Han forteller også at bransjen sliter med rekruttering. Men Tepstad bryr seg ikke om sjåføren heter Ola eller Pjotr. Lik kompetanse og like regler for sjåfører og transportører er det viktigste.

- Vi skal være forsiktig med å generalisere. Det finnes mange flinke utenlandske sjåfører, og noen mindre flinke norske. Som forbrukere ønsker vi lavest mulig pris, med det resultat at verdikjeden må effektivisere og kutte kostnader. Det finnes eksempler på utenlandske lastebilsjåfører som bor i bilene sine, uten tilgang til vann. Er det slik vi vil ha det i Norge i 2018, spør Tepstad.

Vil ha en anstendig bransje

Han brenner for yrket sitt, og liker ikke at bransjen får et stempel av lovløse tilstander.

Han er opptatt av opprustning av de dårlige Vestlands-veiene.

- Infrastrukturen er ikke laget for værendringer og økende transportbehov. Det er bare flaks at det ikke har gått flere liv på E16 mellom Voss og Bergen. Siden 2000 har det gått 200 ras på strekningen, og sjåfører kjører med hjertet i halsen. Sikkerhet må være det viktigste, sier Tepstad.

Han er ikke mot bompenger, men mot monsteravgifter.

- Det finnes en smertegrense, sier transportentusiasten Ove Tepstad.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS