Emoss' trekkvogn skal testes av kunder i 2018.

Emoss med Allison-kasse

Skal testes av kunder i 2018.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Emoss Mobile Systems velger Allison Transmission for å flerdoble el-motorens dreiemoment. Dette skal ifølge Allison øke lastekapasiteten og forlenge batterienes levetid.

Emoss' nye kjøretøy, er en Electric Vehicle Extender Range (EVER) trekkvogn med en batteripakke på 120 kWh, og en el-generator som lader batteriet.

Den er utstyrt med en Allison 4500 helautomatisk girkasse og er godkjent for en totalvekt på 50 tonn.

- For oss er en Allison-girkasse det eneste mulige alternativet for å få den rette ytelsen. Kunder som har kjørt en Allison-utstyrt Emoss-lastebil er 100 prosent fornøyde. De trodde ikke at stopp og start i en bakke med 30 prosent helling var mulig, men det var ingen problemer i det hele tatt, sier teknisk sjef hos Emoss, Martijn Noordam.

Skal passe bra i Norge

Girkassen er «kalibrert for seks gir når kjøretøyet er fullastet». Det skal gjøre det klart for å takle tunge bakker i Norge og andre land der fjell må forseres.

- Allison fortsetter sin pågående innsats for å utvikle og optimere drivlinjer for alle slags kommersielle kjøretøy. Allison automatkasser er en velprøvd integrert løsning som gjør elektrifisering i en mengde kommersielle kjøretøy mulig, sier Randy Kirk, sjef for produktutviklingen hos Allison Transmission.

Utvekslingen de automatiske kassene fra Allison gir, skal gjøre at de elektriske motorene på Emoss' trekkvogner kan jobbe mer «drivstoffvennlig» og få mer ut av hver kWh.

Til kunder i 2018

Emoss viste sin EVER-trekkvogn med Allison-kasse på et DAF-chassis i november 2017, på en messe i München.

Kunder skal teste bilen i løpet av 2018.

I tillegg til trekkvogna, er Emoss i gang med å utvikle lastebiler med automatkasser fra Allison for anleggs- og anfallskjøring.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS