
Leca i tunnelen
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Slike prosjekter blir det flere av, spår Trond Langedok.
Han har investert i skikkelig maskineri for å kunne mure høyere, lettere og sikrere i tunneler.
80 bygg
Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer lange tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner.
Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:
- Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå, forklarer han i en pressemelding.
Investerte
Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. Det er innkjøpt en Manitou-laster til å løfte lecablokkene opp i høyden inne i tunnelen:
- Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, sier Langedok.
Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.
- Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.
Med lasteren på plass kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.
Vannproblemer
De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen.
Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.
Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr at tunge kjøretøy sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.
Prosjektinformasjon
- Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
- Byggherre: Statens Vegvesen
- Hovedentreprenør: NCC
- Murarbeider: Notodden Flis og Mur
- Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør