Avtale om alkolås i Vegvesen-biler
Flere hundre kjøretøy utstyres med låsen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Selskapet Toolpack skal installere Dräger Alkolås i biler brukt av Statens Vegvesen. Dette betyr at Dräger Alkolås blir installert i flere hundre kjøretøy fremover, skriver KGK Norge i en melding.
Toolpack i Drammen i Buskerud vant nylig en fire år lang prestisjekontrakt med Statens Vegvesen på ombygning og tilpasninger av kjøretøy til en verdi på rundt 15 millioner kroner i året.
En av underleverandørene som var med i tilbudet fra Toolpack, var KGK Norge AS med Dräger Alkolås. Det betyr at installasjoner av alkolås i bilene som blir tilpasset hos Toolpack vil få Dräger Alkolås innmontert.
NB: Statens vegvesen har hatt alkolås montert i flere av sine biler i flere år allerede.
200 biler årlig
- Vi er utrolig glade for å ha vunnet kontrakten som sikrer oss mye aktivitet i fire år, og hvor vi sammen med gode partnere som KGK Norge vil kunne sikre innmontering av gode løsninger i bilene eid av Statens Vegvesen, sier daglig leder John Idar Oseberg i Toolpack i meldingen fra KGK.
- Vi antar at vi årlig i de neste fire årene vil tilpasse og bygge om ca. 200 biler årlig, hvor mange vil få innmontert Dräger alkolås.
Familiebedriften Toolpack har 5700 kvadratmeter til rådighet for ombygning av biler i Drammen, og tilpasser ca. 25 kjøretøy i uken. I tillegg har selskapet en avdeling i Skien i Telemark som tilpasser fire-fem biler i uken.
Krav om alkolås
Alkolåsen kan skille alkohol i utåndingsluft fra alkohol som finnes i munnskyllevann, spylervæske eller håndsprit. Som bruker skal man kunne føle seg trygg på at feilaktige prøver grunnet ytre påvirkninger ikke registreres.
Flere kommuner/fylkeskommuner og private bedrifter har allerede satt krav til alkolås. I tillegg stilles det krav til montering av alkolås i ulike anbud. Alkolås skal blant annet bidra til endring av alkoholvaner, økt trygghet i trafikken, forebygging av ulykker, HMS, samt positiv signaleffekt til omverdenen.
Stortinget vedtok 2. juni 2015 enstemmig å innføre krav om alkolås i kjøretøy som utfører persontransport i yrkessammenheng. Samferdselsdepartementet har jobbet med Statens Vegvesen om å forberede oppfølgingen av Stortingets vedtak om utforming av regelverket. Saken ligger nå til behandling i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite.
- Vi er stolte av å være partner med Toolpack om å levere løsninger til Statens Vegvesen. KGK Norge inngår i disse dager en rekke store avtaler som innebærer at Dräger Alkolås blir innmontert i yrkesbilsegmentet, sier Christian Salvesen, prosjektansvarlig for samarbeidet med Toolpack hos KGK Norge.
- Vi har blant annet nylig levert alkolås til Østfold Taxitjenester som har montert det i sine 46 drosjer.
KGK Norge har også nylig inngått en stor avtale med ODI/NTI som samordner innkjøp til taxinæringen i Norge. Dermed er Dräger alkolås tilgjengelig gjennom taxinæringens felles innkjøpsordning - Norges Taxieieres Innkjøpslag AS (NTI) som er et 100 % eid datterselskap av Oslo Drosjeeieres Innkjøpslag SA (ODI).
ODI/NTI omfatter nær 5100 medlemmer spredt over hele landet.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?