Transportsykkelen til DB Schenker skal overta levering av småpakker i Bergen.

Bytter ut lastebilene med sykler

Mandag ble el-varesykkeltjeneste lansert på Bryggen i Bergen.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Prosjektet er et samarbeid mellom DB Schenker, Bergen kommune og Statens vegvesen.

Tilbudet vil også introduseres i andre by-områder etter hvert som en får erfaring med driftsopplegget, blant annet i Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Drammen, Ålesund, Trondheim og Oslo.

Den nye sykkelen kan laste 300 kilo med pakker og annet gods og overtar levering av småpakker i Bergen.

Varer levert med sykkel er fremtiden i byområder.

– Vi har et mål om nullutslipp i alle norske byer i løpet av 2019. Dette er det første bidraget vårt i så måte, sier distribusjonssjef Lars Sveen i DB Schenker.

Den elektriske sykkelen har en rekkevidde på åtte mil og kan gå en hel arbeidsdag uten lading.

– Selv om den er batteridrevet, må sjåføren trå i tillegg. Den er registrert som en vanlig sykkel, sier Sveen som opplyser at mellom 15 OG 20 transportsykler skal på plass i norske byer.

I første omgang er det bare én sykkel som skal testes ut i Bergen. Målsettingen er likevel at alle småpakker på kort sikt skal leveres på denne måten.

Norske samferdselsmyndigheter ønsker det nye tiltaket velkommen:

– Dette er veldig kjekt. All honnør til DB Schenker. Vi er helt avhengig av en transportbransje som tør å satse på alternative fremkomstmidler for transport av gods, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen.

Hun er helt sikker på dette er fremtiden.

- Kravene til bransjen i henhold til Parisavtalen og nasjonale målsettinger, fører til at man er nødt til å gå over til mer miljøvennlig varedistribusjon, sier Vikane.

– Vi holder også på å utvikle et tak over sykkelen. Uansett går vi jo mot sommer nå, så jeg tror dette skal bli bra, forsikrer Lars Sveen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS