Samferdselsministeren besøkte bedriftene bak selvkjørende brøytebiler i august 2017. Fra venstre: Jan Ivar Torsrud (Øveraasen AS), Vidar Snerten (Avinor), samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Baard Røsvik (Semcon Devotek AS). Bak er en lastebil som er blitt utstyrt med selvkjørende teknologi, for å bli testet ut på norske flyplasser.

Førerløse brøytebiler på Fagernes

Avinor er har invitert til fremvisning av brøytebiler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, har signert en samarbeidsavtale med den norske flyplassoperatøren Avinor om å utvikle en selvkjørende snøryddemaskin. Løsningen skal gi bedre tilgjengelighet og effektivitet.

Prosjektet er det første i verden der store maskiner tilpasses for å autonomt styre den viktige oppgaven med å holde rullebanene frie for snø.

Øveraasen bidrar med mekanisk kunnskap og Semcon Devotek med sin ekspertise innen komplekse realtidssystemer og autonom teknologi.

- Hvert minutt et fly står stille er dyrebar tid. Vi ser et stort potensiale for gevinster i tilgjengelighet, men også for miljøet og sikkerheten når maskinen er i gang uten sjåfør, sier Hans-Peter Havdal, daglig leder for Semcon Devotek.

Etter å tidligere ha jobbet med prototyper i størrelse 1:14 har Yeti Snow Technology nå utviklet en selvkjørende snøryddebil som er 20 meter lang og 8,5 meter bred.

Yeti Snow Technology, har signert en samarbeidsavtale med den norske flyplassoperatøren Avinor om å utvikle en selvkjørende snøryddemaskin.

Et unikt element er at bilen skal operere under verst tenkelige forhold for autonome kjøretøy: mye nedbør og dårlig sikt.

- En flyplass er som et miniatyrsamfunn med tydelige og høye mål for virksomheten. Dersom vi kan få et autonomt kjøretøy til å fungere der kan vi ta teknologien videre til et hvilket som helst bruksområde, sier Hans-Peter Havdal.

Pressen er invitert til demonstrasjon av førerløse brøytebiler på Fagernes Lufthavn, Leirin, 19. mars 2018. Dette er, ifølge Avinor, første gang autonome brøytebiler vises i sitt virkelige miljø – med masse snø.

- Utviklingen har pågått i to år, og nå er det på tide å vise resultatet, skriver Avinor i presseinvitasjonen. 

Det er tidligere uttalt at: «Dersom prosjektet blir vellykket, er det mulig å implementere løsningen i samtlige av Avinors 46 lufthavner.»

 

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS