Volvo FE LEC er bygget for å få til et best mulig samspill mellom sjåfør, lastebil og personer rundt lastebilen i et travelt bymiljø.

Lav Volvo-nyhet

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Volvo Trucks utvider utvalget av lave førerhus for Volvo FE med flere nye egenskaper for «krevende transport i urbane strøk».

De fleste nye egenskapene handler om forbedret sikkerhet og produktivitet for sjåførene. Samtidig er gassdrevne motorer nå tilgjengelige for alle Volvo FE førerhus/chassis-kombinasjoner.

Øyekontakt

Ved renovasjonskjøring, bydistribusjon og anleggsarbeid i tettbygde strøk vil et lavt førerhus kunne gi fordeler for både sikkerheten og produktiviteten. Først og fremst vil et lavt førerhus kunne redusere blindsoner og vil dermed forbedre sikten.

- Å se hva som foregår rundt lastebilen og få øyekontakt med myke trafikanter som fotgjengere og syklister er utfordringer i travle bymiljøer. Nå kan vi løse dette problemet i enda flere transportoperasjoner, sier Anders Edenholm, Segment Manager Distribution hos Volvo Trucks.

For det andre gjør det lave inngangstrinnet at sjåføren kan jobbe mer effektivt, samtidig som det reduserer risikoen for kne- og ankelskader.

Nytt

Et ekstra vindu i passasjerdøren gir bedre sikt, slik at dødvinkler reduseres til et minimum.

Det lave førerhuset tilbys nå også med en variant som er tilpasset for sjåfør og én passasjer, med mulighet for et luftfjæret passasjersete. Et ekstra vindu i passasjerdøren gir bedre sikt, slik at dødvinkler reduseres til et minimum.

Volvo opplyser at den nye førerhusvarianten er «en konkurransedyktig utvidelse av dagens lave førerhus, som kan transportere opptil tre passasjerer, og som har flatt gulv». Disse egenskapene kreves i enkelte transportoperasjoner, men ikke nødvendigvis i alle tilfeller der en lav inngang er en fordel.

- I bydistribusjon kan for eksempel sjåføren kjøre og levere alene. Den lave inngangen en stor ergonomisk fordel hvis du klatrer inn og ut av førerhuset over 50 ganger hver dag, og den forbedrede sikten øker sikkerheten for myke trafikanter, sier Edenholm.

Den nye varianten har en motortunnel i stedet for et flatt gulv.

Flere tilleggsfunksjoner

Både Volvo FE og Volvo FL er nå også tilgjengelig med adaptiv cruise-kontroll og Adjustable Speed ​​Limiter (justerbar hastighetsbegrenser). Disse funksjonene skal sikre trygge avstander og riktig hastighet, noe som skal gjøre disse lastebilene enda bedre egnet for kjøring i by og tettbygde strøk.

Volvo FE har i tillegg motoralternativer som passer flere behov til ytelse og et bredt spekter av lokale miljøtiltak og -regler.

Dieselmotorer er tilgjengelige fra 250 til 350 hk. De kan alle kjøres på HVO, og 320 hk-versjonen kjører også på 100 % biodiesel. Dessuten tilbyr den gassdrevne Volvo FE CNG lave utslipp og går på biogass. Volvo FE CNG kan nå kombineres med alle førerhusversjoner – inkludert det nye med lav inngang.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS