Ny generasjon gravemaskiner
STAFFORDSHIRE (AT.no): JCB lanserer en helt ny generasjon gravemaskiner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prosjektet har fått navnet X Series og første maskin ut er 22-tonneren 220X LC.
Med lanseringen tar også JCB farvel med benevnelsene JS for gravemaskinene. JCB har brukt fire år og investert 110 millioner pund i utviklingen av den nye generasjonen.
Maskinen er bygget opp helt på nytt, og mange av innspillene til endringer er kommet etter tett dialog med både JCB-kunder og kunder som ikke kjører JCB.
Ned 5 dB(A) i støynivå
Maskinen har økt litt i bredde sammenlignet med den utgående modellen. Med 2,7 meter bredde er maskinen blitt stor nok til at bommen kan midtstilles.
Tidligere satt bommen litt sidestilt. Svingkransen er også betydelig større med sterkere motor, har kraftigere nedbremsing og er langt mer støysvak enn tidligere.
Støyen på den nye generasjonen er for øvrig 68 dB(A), noe som er 5 dB(A) svakere enn forrige modell.
Det er to hastigheter på beltene, og det er 8% mer trekkraft på beltene sammenlignet med den utgående modellen.
Helt ny førerplass
I hytta er det store forandringer. Den er én meter bred og 10 cm lengre enn den forrige. JCB opplyser at hytta er 15% større enn forgjengeren.
Det er godt med oppbevaringsplass bak førersetet. Kunden kan for øvrig velge mellom tre ulike Grammer-seter, og både sete og armlener har en rekke justeringsvarianter. Like viktig er nok utforming, prioriteringen og plassering av knapper og funksjoner.
Her har produsenten lagt ned et betydelig arbeid for å redusere stress for føreren. Knappene og spakene som benyttes mest er plassert lettest tilgjengelig. De som ikke benyttes ofte, sitter andre steder. JCB hevder føreren vil bruke 50% mindre tid til å trykke seg frem til ulike funksjoner med dette oppsettet!
Det er mye glass i ROPS-hytta (FOPS-bur kan fabrikkmonteres). Spesielt bakruta har vokst betydelig fra tidligere generasjon og er godkjent rømningsvei. Glassene er rette, noe JCB har valgt på bakgrunn av enkelt skifte når det trengs.
I gulvet er det lagt en gummimatte som kan tas ut og vaskes. I tillegg er det gummi på pedalene for bedre feste og T-utforming på spakene som styrer beltene.
15% lavere forbruk
Motoren er en 4,8-liters JCB Ecomax 129 kW/173 hk (Steg IV) uten partikkelfilter, men med AdBlue-tilførsel. Hydraulikk er det nyeste fra Kawasaki (ventiler fra Kayabe) med to pumper som leverer 228 L/min. Totalpakken på komponentsammensetningen sørger for bedre gjennomstrømming i hydraulikksentralen og resulterer i 15% lavere forbruk og 10% mer produktivitet, opplyser JCB.
Det er mer åpent til høyre for hytta for bedre sikt ut fra førerplassen. Formene på maskinen er også bestemt ut fra hvordan sikten for fører blir best. Lakken på motvekten som får juling fra tid til annen, er todelt slik at lakkering skal bli enklere og rimeligere.
Gjennomgangstonen under presentasjonen av maskinen, var at den er bygget ekstra solid. For eksempel er sidelukene i doble plater med kraftige hengsler og lukkemekanisme. Bak platene er det for øvrig opplegg for å montere LED-lys, etter spesielt ønske fra skandinaviske kunder.
Testprogram
For å sikre solid struktur, har JCB kjørt omfattende tester. Blant annet ble maskinen kjørt på en «risteplattform» i 150 timer i ett strekk, noe som skal tilsvare 15.000 timers drift, uten at noe løsnet eller glapp.
Andre tester har gått på at en robot har åpnet og lukket en dør 30.000 ganger, for eksempel. Bom og stikke er også betydelig forsterket fra tidligere generasjon.
Servicetilgang er fra bakkenivå eller oppå maskinen. Sikrere drift og lengre serviceintervall har stått sentralt i utviklingen. For eksempel er skifte av hydraulikkoljefilter økt til 5000 timer, og luftfilter (Donaldson) til 2000 timer uten behov for forfilter.
Fabrikkløsninger
Ryggekamera er standard fra fabrikk, men man kan også få sidekamera og 360 graders kameraløsning.
Man får også sentralsmøringssystem levert fra fabrikk om ønskelig, men foretrekker man å gjøre dette manuelt har JCB lagt om designet slik at tilgangen blir enklere og at man kan smøre alle punktene fra én kobling.
Maskinene kan leveres i såkalte Topcon-Ready versjoner, altså med fabrikkmontert opplegg for montering av Topcon maskinstyring, og Steelwrist-Ready (tilsvarende, men for tilt).
JCB begynner altså den nye generasjonen med 22-tonneren, og maskinen er allerede i produksjon. Forhandler Rosendal Maskin AS har allerede bestilt nyheten og vil stille den ut på Vei og Anlegg på Hellerudsletta i mai 2018. AT.no får opplyst at de neste modellene som fornyes er lettere maskiner, og de tyngre kommer noe senere.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?