Nye Cat 735 kommer til Norge til høsten.

Nye rammestyrte Cat-dumpere

Les om de mange forbedringene fra C-serien på de nye «bokstavløse» etterfølgerne.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Caterpillar Inc. har lansert tre nye rammestyrte dumpere, 730, 730 EJ (skyvetømming som er lite brukt i Norge) og 735. De etterfølger 730C2, 730C2 EJ og 735C.

730 og 730 EJ kommer med automatisk retarder-kontroll og bakkestart-funksjon. 735 beholder disse funksjonene fra sin forgjenger i C-serien og inneholder videre en ny Cat C13 Acert-motor, Cat CX31-overføring (også på 730 og 730 EJ) og strukturelle og dimensjonale modifikasjoner som reduserer egenvekten med 22 prosent, samtidig som produktiviteten til den utgående 735C skal beholdes. Disse forbedringene skal gi opptil 19 prosent lavere drivstofforbruk.

Førerhuset

Førerhusets nye eksterne «spinal-ROPS»-design inneholder et bakvindu som eliminerer C-seriens stolpe. Dette gir bedre sikt.

En annen nyhet, er en «våkne»-funksjon på maskinens skjermer (display) som aktiveres når døra åpnes.

Døra er lettere og sterkere enn forgjengeren med en lukkehjelps-funksjon for bedre beskyttelse mot inntrengning av støv.

Førerhuset har et innvendig nedre støynivå på 72 dB(A). Det er sju dB(A) lavere enn forrige modell.

Det er tilvalg med et nytt infrarødt glass som reduserer sol-oppvarmingen inne i førerhuset, og venstre og høyre skyve-vinduer øker ventilasjonen og letter kommunikasjonen med medarbeidere.

Nye Cat 730 og 735.

Den nye automatiske klimakontrollen har flere ventiler over og bak føreren for økt varme- og kjøleeffekt. Dumperne har også et nytt kjøle/varme-førersete med forhåndsinnstillinger. Passasjersetet er i flippversjon. Caterpillar lover at dette har tykkere polstring enn på forrige utgave.

For økt sikkerhet, er det en ny bryter ved bakkenivå som tenner lys ved stigtrinnene.

Gir- og tippstyring

En ny kombinert gir- og tippstyring skal gi effektiv styring av kjøretøyets fremdrift og tipping.

Med en bryter velger føreren manuell eller assistert tipping. Ved bruk av sistnevnte settes «ventebremsen» automatisk på, girkassa settes i nøytral og det tippes til maks vinkel med høyt turtall når man berører tippspaken. En ny betjening av spaken senker kassa igjen.

Nye brytere i den kombinerte gir- og tippstyringen lar føreren velge motorhastighet og «ventebrems».

Et nytt girbeskyttelse-system lar dumperen bremses rolig opp dersom man setter den i gir motsatt vei av retningen det kjøres i.

Det er installert en tredje bremsekrets som setter på parkeringsbremsen dersom begge de to andre kretsene svikter.

Modell-spesifikasjoner

I nye 735 er det plassert en C13 Acert-motor som yter 428 hk som erstatning for forgjengerens tyngre og større C15 Acert-motor på 441 hk.

730 og 730 EJ har C13-motor som forgjengerne, med 367 hk effekt.

C13-motoren som brukes i de nye dumperne tilpasses utslippskravene i de enkelte land, skriver Caterpillar i en pressemelding.

Pon Equipment opplyser til AT.no at 735 og 730 kommer til Norge høsten 2018. 730 EJ er i praksis ikke Norges-aktuell.

Powered by Labrador CMS