SELVASTE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i FrP (venstre) skulle ikke innom Liebherr, men da han hørte at partifelle Selvaste Persen skulle komme, sendte han bud på ministeren som kom.

- Aktører med respekt for hverandre

HELLERUDSLETTA (AT.no) Svette rådgivere og arrangør forsøkte å få med seg Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som tok seg god tid og ønsket å få med seg så mye som mulig av Vei og Anlegg.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Samferdselsministeren besøkte anleggsutstillingen på Hellerudsletta fredag, og skulle opprinnelig innom noen få stander på to timer før han skulle haste videre til neste oppdrag. Det var imidlertid på papiret.

Ministeren tok seg nemlig tid til å snakke med flere aktører enn det som sto på programmet, og gliste i kapp med solen for å se mest mulig før det bar videre inn i en sort bil og nye oppgaver.

Bedre og bedre

AT.no fikk en prat med ministeren på slutten av runden hans, etter at han hadde besøkt studenter og utstillingen innendørs, Pon Equipment, Volvo Maskin, Nasta, Liebherr, Rosendal Maskin og Epiroc. På slutten fikk han også med seg gamle Brøyt-maskiner som sto utstilt.

- Dette blir bare bedre og bedre, og det er godt å se aktører med så mye respekt for hverandre. De er konkurrenter, men likevel er stemningen dem imellom så god. Tilbakemeldingene vi får er at de sier de har høy aktivitet fordi vi bygger så mye, men det er viktig at vi fordeler det godt ut slik at nivået er jevnt høyt over tid, sier Solvik-Olsen til AT.no.

Helt elektrisk

Hos Pon gikk praten mye rundt de nye batterigravemaskinene, og støtteordningen Enova som gir støtte til investering i blant annet miljøvennlige produkter var et hett tema.

- Jeg føler virkemidlene som Enova er der de skal være, sier Solvik-Olsen.

- Innen tunnel er miljø en egen drivkraft på grunn av ventilasjonen, men også på byggeplassene ute er dette fokus. Bransjen ønsker dette og får støtte fra produsentene, sier Solvik-Olsen.

- I går investerte entreprenøren Firing & Thorsen AS fra Horten i to Cat 323F Z Line for jobb i byene. Kan vi forvente at betalingen for oppdrag i bystrøk blir høye nok til å forsvare slike investeringer?

- Oslo kommune og andre kommuner sier de ønsker å redusere utslippene, og vi får stole på at de mener det og tar det med i kontraktene. Men vi må huske på at antallet elektriske gravemaskiner er begrenser, men at noen starter er bra, sier Solvik-Olsen.

Selvaste Person

Hos Liebherr traff han partifelle Selvaste Persen i Selvaste Persen Maskin AS (ja, han insisterer på å bli kalt Selvaste til fornavn). Hit skulle egentlig ikke Solvik-Olsen, men Selvaste ringte ministeren og krevde et møte. Selvaste som jobber i kystvakten, er fylkesleder i Frp, sitter i fylkestinget i Finnmark og i kommunestyret i Alta, hadde nemlig investert i nytt utstyr til hobbyen sin: Entreprenør.

Korthekkmaskinen, en Liebherr R914 kompakt på 18 tonn er den første Liebherr-maskinen han kjøper. Han signerte kontrakten på sin fars (Eilert) 83-årsdag 1. februar i år, og nå sto altså maskinen her på Vei og Anlegg.

- Far sverget til O&K og Liebherr og var oppgitt over at jeg kjørte en koreaner. Jeg tenkte det var på tide å høre på gamlefar. Jeg er overbevist om at kvaliteten er god, for jeg har aldri prøvd den, sier politikeren og smiler mens han ønsker Solvik-Olsen velkommen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS