Volvo FE Electric.

Ny - og større - elektrisk Volvo

Volvo Trucks presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019.

- Med introduksjonen av Volvo FE Electric har vi nå et omfattende utvalg av elektrisk drevne lastebiler til bruk i bymiljøer, og dette innebærer enda et strategisk steg i utviklingen av et totaltilbud for elektriske transportløsninger. Dette åpner for nye samarbeidsmuligheter med bykommuner som ønsker å forbedre luftkvaliteten, redusere trafikkstøyen og begrense køene i rushtrafikken, ettersom kommersielle operasjoner kan utføres - stille og uten utslipp - tidlig om morgenen eller sent på kvelden", sier adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson.

Den første i 2019

Fakta om Volvo Trucks' elektrisk drevne lastebiler

Volvo FE Electric
Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer - totalvekt på 27 tonn.
Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.
Energilagring: Litiumionbatterier, 200-300 kWt.
Rekkevidde: Opptil 200 km.
Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).
Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

Volvo FL Electric
Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer - totalvekt på 16 tonn.
Drivlinje: Elektrisk motor med maks. effekt på 185 kW (130 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i den elektriske motoren: 425 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 16 kNm.
Energilagring: 2-6 litiumionbatterier, totalt 100-300 kWh.
Rekkevidde: Opptil 300 km.
Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).
Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier: hurtiglading 1-2 timer (lading med likestrøm), nattlading opptil 10 timer (lading med vekselstrøm) med en maksimal batterikapasitet på 300 kWh.

Den første Volvo FE Electric-lastebilen, er en renovasjonsbil med et påbygg som er utviklet i samarbeid med Faun - Europas største påbygger for lastebiler - tas i bruk i begynnelsen av 2019 i Tysklands nest største by, Hamburg.

- Hamburg, som i 2011 ble utnevnt til europeisk miljøhovedstad av EU, har jobbet lenge og målrettet på mange fronter for å fremme miljøvennlig og bærekraftig byutvikling. Dette gjelder ikke minst innen transportsektoren, og elektriske busser fra Volvo er allerede i bruk i byens offentlige transportnettverk. Erfaringene og ambisjonene fra dette arbeidet gjør Hamburg til en svært interessant partner for oss, sier Jonas Odermalm, Product Line Vice President for Volvo FL og Volvo FE i Volvo Trucks.

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, som er adm. dir. i Stadtreinigung Hamburg, ser et stort potensial for miljøfordeler med elektriske lastebiler i byen.

- Hver av de 300 tradisjonelle renovasjonsbilene i byen slipper ut ca. 31.300 kg CO2 hvert eneste år. En elektrisk drevet renovasjonsbil med et batteri som takler et helt skift på 8-10 timer er et teknologisk gjennombrudd. En annen fordel er det faktum at Stadtreinigung Hamburg genererer klimanøytral elektrisitet som kan brukes til å lade batteriene, sier han.

Individuelle behov

Nye Volvo FE Electric blir tilgjengelig i en rekke ulike varianter for forskjellige typer transportoppdrag. For eksempel med Volvos nye førerhus med lavt innsteg, som gjør at sjåføren enkelt kan gå inn og ut av førerhuset, og skal få god sikt over trafikken i nærheten.

Arbeidsmiljøet forbedres også takket være det lave støynivået og den «vibrasjonsfrie driften». Batterikapasiteten kan optimaliseres etter kundens behov, og ladingen skjer enten via strømnettet eller på hurtigladestasjoner.

- Våre enhetlige løsninger for elektrisk transport er utviklet for å dekke de individuelle behovene til hver enkelt kunde og hver enkel by. I tillegg til kjøretøyene, tilbyr vi alt fra ruteanalyser til tjenester og finansiering via nettverket vårt av forhandlere og verksteder rundt om i Europa. Vi har også et nært samarbeid med leverandører av infrastruktur for lading, sier Jonas Odermalm.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS