
NTF-lederen tar godstoget
Leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Lars Johnsen, arbeider for mer gods fra vei til bane og frykter ikke at yrkessjåførene blir overflødige.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Dette er også nedfelt i NTFs Handlingsprogram 2017-2021.
– Vårt overordna mål for perioden er å sikre en miljøvennlig transportpolitikk, sier NTF-leder Lars Johnsen.
Ingen fare
- Økende kjøpekraft og varebehov vil gi et økende transportvolum i framtida både på vei, sjø og bane. Det vil ikke være noen fare for at yrkessjåførenes arbeid blir overflødig. Det vil også bli en betydelig økning i veitransporten i framtida, sier Johnsen og fortsetter:
- Vi mener at det er nødvendig at en større del av denne økningen skjer på bane og/eller sjø på grunn av begrensinger i veikapasitet. Forutsetningen er at det investeres i nye moderne og mindre forurensende skip og at banestrekninger elektrifiseres, det bygges tilstrekkelige og lange krysningsspor, og kvalitet/punktlighet forbedres.
Begrensninger
Johnsen presiserer at det ligger en begrensning i hvor mye av transportmengden som kan overføres.
- Det kan ikke bygges jernbane til alle steder i Norge, det er og vil være begrensninger i antall effektive havneterminaler langs kysten. Det vil også bare være aktuelt og økonomisk lønnsomt å bruke bane/sjø for lengre strekninger. Veitransport vil være mer fleksibel og ha mange konkurransefordeler på korte og mellomlange strekninger, sier NTF-lederen som også mener at med dagens teknologiske utvikling kan og bør mye veitransport utføres på en miljøvennlig måte, og viser til Euro 6 og elbilteknologi.
Stopper utlendingene
- Mer sjø- og banetransport på import/eksport til/fra Norge vil også begrense tilstrømningen av utenlandske veitransportører som i dag dumper transportprisene på innenlandstransport i Norge. I tillegg vil bane- og sjøtransport gi et lokalt transportbehov fra sjø-/baneterminalene til lokalt næringsliv og ikke minst sikre lokale veitransportbedrifter tilgang til et marked forhåpentligvis uten sosial dumping, sier Johnsen.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS