Anbudsprosessen foregår derfor i to trinn, og den første fristen gikk ut onsdag 23. mai. Det skal nå foretas en prekvalifisering med utvelgelse av tilbydere, som får frist for å levere pristilbud sommeren 2018.
Disse ni bedriftene har bedt om å bli prekvalifisert:
- AF Gruppen Norge AS
- Aldesa Construcciones
- Bertelsen & Garpestad AS
- BetonmastHæhre Anlegg AS
- Implenia AS
- Kruse Smith Entreprenør AS
- Leonard Nilsen & Sønner AS
- PNC Norge AS
- Skanska Norge AS
Fremdrift
- Vi er veldig fornøyde med interessen. Vi starter nå arbeidet med å gå gjennom dokumentasjonen, for å vurdere kvalifikasjonene firmaene har for denne typen oppdrag. Blant de som er kvalifiserte, vil vi velge ut de som er best kvalifiserte til å gå videre, sier prosjekteringsleder Edgar Olsen.
Det er ventet at denne utvelgelsen vil ta ca. to uker.
Statens vegvesen tar sikte på å inngå kontrakt i august, slik at byggearbeidet kan starte til høsten. Etter planen skal tunnelen settes i trafikk høsten 2021.
I forrige uke ga Regjeringen klarsignal for prosjektet, og fastsatte kostnadsrammen til 898 millioner kroner.
Ny tunnel
E69 er eneste veiforbindelse til Nordkapp, og veien nord for dagens Skarvbergtunnel er skredfarlig.
I vinter var veien stengt flere dager på grunn av skred eller fare for skred. Eksisterende tunnel fra 1969 er dessuten smal, mørk og trafikkfarlig, og oppfyller ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Dagens vei er heller ikke tilrettelagt for myke trafikanter.
Den nye Skarvbergtunnelen blir ca. 3,5 km lang, og får eget felt for gående og syklende. I tillegg til tunnel skal det også bygges ny vei på begge sider av tunnelen, og hele prosjektet omfatter en strekning på ca. sju kilometer. I tillegg skal det bygges helårs rasteplass.