
Nytt dekk for varebiler og lette lastebiler
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Michelin utvider Crossclimate-serien med Agilis Crossclimate for varebiler og lette lastebiler: Et nytt sommerdekk med «lang levetid, vintersertifisering, robusthet og bra slitestyrke med forsterkede dekksider», skriver Michelin i en pressemelding.
Sommerdekk med vintermerking
Agilis Crossclimate er et «Nordisk sommerdekk» som er merket med «snøfnugg og fjelltopp»-symbolet 3PMSF, noe som betyr at dekket skal gi sikkerhet på tørre, våte og snø-dekte veier fra tidlig på våren til sent på høsten.
Dette er mulig ved hjelp av ny en teknologi som gjør gummien og slitebanen mykere når det er kaldt ute. Slitebanen består av tre gummiblandinger med «syntetiske elastomer», som sørger for at det alltid er den mest optimale gummiblandingen som dominerer kontakten med veien:
«Vinterblandingen» ved lave temperaturer, «våtgrepsblandingen» når det er dårligere grep og «tørrgrepsblandingen» når det er varmt og tørt.
Militær robusthet
Akkurat som Crossclimate+, har Agilis Crossclimate et V-formet dekkmønster med selvlåsende 3D-seipinger som gir skarpe kanter og et godt grep på snø og løse underlag.
Samtidig sørger nye 1,5 millimeter dype trapesformede mønsterblokker på dekkets skulder og øvre dekkside for at dekket er mer robust mot kantstøtinger. Teknikken kommer opprinnelig fra Michelins militære lastebildekk X Force ZL. Den skal tilføre ekstra beskyttelse uten at det påvirker dekkmønsterets smidighet.
Slitasjemåler
Agilis Crossclimate har også en ny type av slitasjeindikatorer i dekkmønsteret som viser mønsterdybden i prosent.
Når dekket er nytt er mønsterdybden på 9,2 millimeter. Når slitasjeindikatoren viser «0%», har dekket nådd den nedre lovlige mønsterdybdegrensen for sommerdekk på 1,6 millimeter.
Michelins nye varebildekk er testet ved polarsirkelen i Ivalo, Finland, og på
2715 meters høyde på en av Europas høyest beliggende veier i Barcelonnette i Alpene.
Dekket er tilgjengelig hos forhandlere fra og med mai 2018. Til å begynne med finnes dekket i elleve ulike dimensjoner, men innen ett år forventer man at Michelin skal kunne passe til 95 prosent av varebilmarkedet i Europa.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?