For Charles Galaasen er lastebilen hjertet i transport- og logistikkvirksomheten. Foto: Per Dagfinn Wolden

Rekruttene hos lastebileierne

NLF-landsmøtet fikk fredag ta del i rock og ungdommelig transport-stolthet.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

På storskjerm i landsmøtesalen på Sundvolden fikk 250 deltagere ta del i rock, ungdommelig frihet og stolthet over å tilhøre fremtidens gods- og transportnæring.

På Hellerudsletta var det grilling, konsert med rockegruppa Last Vegas og transport-ungdom som spiller på lag.

Anledningen var sommeravslutning for et hundretalls lærlinger i transport- og logistikkfaget i Oslo, Akershus og Østfold, og med SOTIN som arrangør.

SOTIN-leder Charles Galaasen betraktes som selve navet for sjåførrekrutteringen til norsk transport- og lastebilbransje.

Han kom etter hvert og tok del i helgens NLF-landsmøte. NLFs medlemsbedrifter trenger alene 1000 nye sjåfører hvert år frem til 2030.

- Rekrutteringen er bra. Men nå trenger vi flere landslinjer til å ta i mot den økende interessen for faget, forteller Galaasen oss.

Nettverksbygging

Foreningen SOTIN er et nettverk av opplæringskontorer, lærebedrifter og andre organisasjoner innen transport- og logistikkfag. Medlemmene i SOTIN jobber i hovedsak med videregående opplæring i bedrifter.

En av dem er Schenkers Kåre Halvorsen som nå går over i pensjonistenes rekker.

Schenker har utdannet flest lærlinger innen logistikk siden begynnelsen i 1998. Det dreier seg om ca. 150 lærlinger.

- Logistikkfaget ville ikke vært det samme uten Halvorsen, forteller Charles Galaasen.

Hjertet banker for vogntoget

- Yrkessjåfører får alltid jobb. Vi kan nærmest garantere jobb til den som utdanner seg i den retningen, sier den daglige lederen i Opplæringskontoret for Service og Samferdsel, Galaasen.

De fleste lærlinger innen logistikk- og yrkessjåførfaget er organisert via et opplæringskontor som fungerer som et bindeledd mellom opplæringsbedriften, skolen og lærlingen.

- Bransjen hevder selv at behovet er stort, og at det er vanskelig å få tak i norsk-språklige sjåfører, sier Galaasen.

Han står på med nebb og klør for å få flere ungdommer til å søke logistikk- og transportfagene.

Om lærlingesituasjonen i dag forteller han:

- Vi har hatt en jevn økning de senere årene, men vi trenger enda flere. Det er stor etterspørsel etter sjåfører både på godstransport og persontransport. Vi trenger alltid flere lærebedrifter. Opplæringskontorene driver et påvirkningsarbeid på fylkene for å øke antall plasser ved videregående skoler. Utdanningsinstitusjonene viser god vilje, men utdanningen innen Yrkessjåførfaget er svært dyr, understreker Galaasen.

Årlig velger rundt 150 den logistikkfaglige utdanningen, mens omtrent 400 vil bli yrkessjåfører. Det er ca. 1000 lærlinger innen Yrkessjåfør- og logistikkfaget i dag.

Nytt SOTIN-styre

Nylig fikk SOTIN nytt styre med Trond Helge Henriksen fra Opplæringskontoret for Bil- og Transportfag i Tromsø som ny styreleder.

Han har med seg følgende styremedlemmer: Tone Halseth, Opplæringskontoret for bil- og transportfag i Trøndelag, Per Steinar Brendløkken, Opplæringskontoret for flere fag på Otta, Liv Karin Johnsen, Opplæringskontoret Transport og Logistikk Agder og varamedlem Vibecke Engø Jensen, Opplæringskontoret Logistikk og Transport, Vestfold, Telemark og Buskerud.

Powered by Labrador CMS