Kommentar: - La veiene våre være trygge
Siv Mossleth, stortingsrepresentant Senterpartiet, er kritisk til EUs forslag til nye regler for kjøre- og hviletid og kabotasje.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
KOMMENTAR: EU vil at yrkessjåfører skal hvile mindre og kjøre mer. Unionens transportkomitè mener det er en god idè at sjåfører skal kunne jobbe inntil 16 timer i døgnet to dager i uka.
Forslagene er farlige – både for sjåfører og alle andre som ferdes langs veiene.
Yrkessjåfører har i dag gode regler å forholde seg til. Etter å ha kjørt fire og en halv time, må man ta 45 minutters pause. Man skal ha minimum 11 timers hvile hvert døgn. Og har man kjørt i seks døgn skal man ha en pause på minst 45 timer.
Det er en grunn til at vi har disse reglene. Senterpartiet vil at de skal fortsette å gjelde. De er til for at yrkessjåførene våre skal få nok hvile. Med uthvilte sjåfører blir det færre ulykker. Det gjør at veiene blir et tryggere sted for alle som ferdes. De siste årene har antall trafikkulykker her i landet gått jevnt og trutt nedover. Skulle EUs forslag gå gjennom, vil det være som å ta ett skritt fram og to tilbake.
Forslaget fra EUs transportkomitè er ikke bare farlig for trafikksikkerheten. Den er også farlig for norske arbeidsplasser, og kan i verste fall gå hardt utover jobben til norske yrkessjåfører. For de høye damer og herrer i Brussel vil myke opp reglene for kabotasjekjøring. Kort fortalt betyr kabotasjekjøring at en sjåfør fra f.eks Tyskland kjører last mellom to steder i Norge. I dag kan denne sjåføren kjøre opptil tre oppdrag innad i Norge før vedkommende må forlate landet. Får EU det som de vil, kan utenlandske sjåfører kjøre så mange oppdrag de vil i løpet av en femdagersperiode. Det vil bety en fullstendig uhåndterlig konkurranse mot norske sjåfører.
Senterpartiet mener EU i altfor lang tid har fått undergrave norsk arbeidsliv. Disse forslagene vil føre til sosial dumping for sjåførene og farligere vogntog på norske veier. Derfor sier vi nei til forslagene fra EUs transportkomitè slik de nå framstår.
Siv Mossleth, stortingsrepresentant Senterpartiet
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?