
Kongsbergtunnelen: Stappfull av elektronikk
Kongsbergtunnelen er «kongen» av veitunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda i Buskerud.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den har blant annet 95 kameraer, 430 skilt og 125 kilometer med kabler og er den lengste tunnelen på ny E134 Damåsen-Saggrenda i Øvre Eiker og Kongsberg.
Proppfulle av siste tekno-nytt

De to tunnelløpene fra Damåsen og ned til Tislegård blir proppfulle med aller siste nytt innen moderne teknologi og elektronikk når det gjelder styring og sikkerhet av høytrafikkerte veitunneler.
Her er noe av sikkerhetsutstyret som er innebygd i Kongsbergtunnelen ved åpning:
- 9 evakueringsveier (9 tverrforbindelser mellom de to tunnelløpene)
- 7 tekniske bygg (5 i tunnel og 1 utenfor i hver ende)
- 18 brannvannsuttak
- 8 havarilommer
- 9 par ventilatorer
- Ledelys hver 25. meter gjennom begge tunnelene
- 7 høyspentrom med nettrafoer
- 7 hovedtavler
- 50 styreskap
- Nødstrømsanlegg for kritiske installasjoner
- Brannalarmanlegg i tekniske bygg
- Kjøleanlegg i tekniske rom
- Opplegg for DAB og nødsamband
- 36 SOS-stasjoner
- 2 SOS-kiosker
- 4100 meter kabelbruer
- 500 tunnelarmaturer inkludert i tverrslag
- 160 ledelys i tunnelløpene
- 125 kilometer med kabler
- 16 automatiske stenge-/ledebommer i forbindelse med innkjøring tunneler
- 430 variable LED-skilter (fartsgrense, kjørefeltsignaler, mm)
- 95 detekterende kameraer
Styres direkte fra VTS
- Alt dette skal styres direkte fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn når veien åpner for trafikk. Skjer det noe i ett av tunnelløpene som gjør at veien stenges for trafikk, sørger skilt, bommer og annet utstyr for at trafikken blir omdirigert til det andre løpet og at trafikken styres toveis, eller via omkjøringsveg (gml. E134), sier elektroansvarlig på E134-prosjektet i Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.
Han forsikrer at Kongsbergtunnelen blir en veitunnel med svært mye innebygd sikkerhet etter alle de siste EU-kravene.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?