FØRST: Litra Gass blir første norske kunde med nye Volvo FH på LNG. Jossi Nyhus fra Volvo (t.v.), Steinar Karlsen og Morten Tønjumshagen (begge Litra Gass) gleder seg.

Volvo gassbil til Litra: - Vår månelanding

OSLO: Litra Gass blir den første norske kunden som skal kjøre Volvo FH med gassmotor.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er mange norske kunder som har vist stor interesse for den nye 13-liters gassmotoren til Volvo. I sommer skal de to første LNG-drevene vogntogene fra Volvo begynne å rulle på norske veier.

En av de aller største gassentusiastene i Norge er Steinar Karlsen i Litra Gass. Han forpliktet seg overfor kundene sine allerede i 2003 å ta i bruk gassdrevne lastebiler så fort som mulig. At det skulle ta 15 år synes han er lenge.

- Er det noen som burde ha forutsetningene i orden for å kunne ta i bruk slike lastebiler, så er det oss, sier Steinar Karlsen og flirer. Litra Gass transporter alle typer gass på kryss og tvers i hele landet. Nå skal de også kjøre på gass selv.

For å sørge for drivstoff har de selv fått laget en «Petter Smart-løsning» slik at de selv kan fylle på gasstankene. Fortsatt er det nemlig få kommersielle fyllestasjoner i Norge.

Største

Litra Gass har bestilt 13 nye gassdrevne lastebiler i første omgang. De har fått godkjent støtte fra Enova til 10 gass-Volvo, og selskapet har i tillegg tre Scania med gassmotor i bestilling. Målet er at Litra skal ha 100 gassdrevne store lastebiler innen 2022.

Volvos 13-liters gassmotor blir levert både med 420 hk og 460 hk. Det er den største modellen norske kunder ønsker, og den kan leveres både på FH og FM.

Derfor har også Volvo Trucks Norge fått en FH med LNG-motor som skal være demobil. Norge har faktisk fått 10% av alle produksjonsplassene for gassdrevne 13-litere ved fabrikken! Med denne kapasiteten kan det komme 21 nye slike biler til Norge i løpet av året.

Rekkevidde

Både den nye bilen til Litra Gass, og demobilen til Volvo Trucks, har de største tilgjengelige LNG-tankene på 205 kilo. For å få plass til så store tanker har Litra Gass og Volvo gått på et kompromiss med 370 cm akselavstand på trekkvognene for å frigjøre nok plass. Det gir, regnet ut fra gjennomsnittsvekt og gjennomsnittsforbruk i Europa, en rekkevidde på 1000 km. For norske forhold, med tøffere topografi og større totalvekter, tror Volvo at 750 km er et mer realistisk anslag.

Hvor langt det faktisk rekker, skal Litra i gang med å teste når de tar bilen i bruk i midten av juli. De er beredt til å hjelpe kollegaer som skal kjøre i gang med nye gassbiler i oppstarten. De skal også bruke den nye bilen til intern visning og i opplæring, før den skal transportere naturgass for Skagerak Naturgass.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS