Elektriske lanseringer fra Renault
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Etter ti års eksperimentering sammen med partnerkunder under faktiske driftsforhold er presenterer Renault Trucks nå sin andre generasjon av helelektriske kjøretøy: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E., en komplett serie fra 3,5 til 26 tonn bygget for bybruk.
Renault Trucks D og Renault Trucks D Wide Z.E. vil produseres ved Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne og kommer på markedet i 2019. Renault Master Z.E. vil være tilgjengelig i 2018 på det europeiske markedet, mens den er ventet i det norske markedet i løpet av høsten 2019.
- For ti år siden var vi pionerer som fremmet elektriske lastebiler for å forbedre luftkvaliteten i byene. I dag kan vi tilby en rekke elektriske kjøretøy med dokumentert ytelse, og ekspertene i nettverket vårt sitter klare til å hjelpe kundene våre i overgangen til elektromobilitet. For ti år siden var vi pionerer – i dag er vi eksperter, sier Renault Trucks president Bruno Blin.
Nullutslipp for ubegrenset tilgang i urbane områder
De nyeste teknologiske fremskrittene har gjort elektriske lastebiler til et økonomisk gunstig alternativ for transportører, og Renault Trucks lanserer derfor en komplett Z.E.-serie.
- Uansett hvor strenge reglene i byområder er, er kjøretøyene i Renault Trucks Z.E.-serien i fullt samsvar med gjeldende regler. De er den perfekte løsningen for å sikre luftkvalitet og redusere køtrafikk, da de muliggjør støyfrie leveranser utenfor vanlig arbeidstid og avgir verken lokal forurensning eller CO2 –utslipp, skriver Renault i en pressemelding.
XPO Logistics er et selskap som kjører elektrisk fra Renault:
- I XPO har vi gått foran med et godt eksempel i en tid der transportindustrien blir stadig mer oppmerksom på behovet for alternativ energi. Vi vil rose leverandøren vår Renault Trucks, for investeringene deres i utviklingen av elektriske kjøretøy, som er en praktisk måte å oppnå nullutslipp på. Renault Trucks er med på å forme fremtiden innen kommersiell transport i et regulatorisk miljø i stadig endring, sier Luis Gomez, transportdirektør i XPO Logistics Europe.
Master Z.E: Samme lastevolum
Renault Trucks Master Z.E., som lanseres på det europeiske markedet i september 2018, skal være ideell for lokale leveranser og gi tilgang til indre byområder, selv områder med strenge trafikkrestriksjoner.
Batteriet på dette helelektriske kjøretøyet tar seks timer å lade. Bilen er ventet til Norge i løpet av høsten 2019.
Bilens lastevolum er det samme som en konvensjonell Renault Master med dieselmotor, da batteriene er montert under setene foran. Master Z.E.-serien kommer i seks varianter (fire lukkede varebiler og to chassisvarianter) og er designet for å møte alle kravene til spesialister som arbeider i bymiljøer.
For å beskytte sjåføren og lasten, og å trygge myke trafikanter er Master Z.E. som standard utstyrt med ryggekamera, ryggeradarsystem og brede speil.
Lastebiler for urban transport og renovasjon
Den spesialdesignede 16 tonns-versjonen av Renault Trucks D Z.E. er, ifølge Renault, ideell for bytransport og leveranser med temperaturkontroll.
Renault Trucks D Wide Z.E. kommer i en 26 tonns-versjon for renovasjonskjøring. Begge modellene vil produseres på Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie i Frankrike i andre halvdel av 2019.
Et mellomtungt Renault Trucks Z.E.-kjøretøy har en driftsrekkevidde på opptil 300 km, avhengig av bruk og batterikonfigurasjon. Batteripakken er den dyreste komponenten i en elektrisk lastebil. For Renault Trucks har det ikke vært aktuelt å gå på kompromiss med nyttelast eller kostnadseffektivitet, så ulike driftsrekkevidder vil være tilgjengelige basert på kundenes eksakte behov.
Med rask likestrømlading skal litium-ion-batteriene på Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. kunne lades helt opp på «en til to timer» ved bruk av en 150 kW «Combo CCS»-kontakt.
Med vekselstrømlading over natten tar det tolv timer å lade et 300 kWh-batteri helt opp. I dette tilfellet skal en trefaset 380 V, 32 A industriell stikkontakt være fullt ut tilstrekkelig.
For maksimal fleksibilitet med hensyn til bruk og vognkropp, er Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. utstyrt med kraftuttak og et standard mekanisk grensesnitt.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!