Elektriske lanseringer fra Renault
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Etter ti års eksperimentering sammen med partnerkunder under faktiske driftsforhold er presenterer Renault Trucks nå sin andre generasjon av helelektriske kjøretøy: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E., en komplett serie fra 3,5 til 26 tonn bygget for bybruk.
Renault Trucks D og Renault Trucks D Wide Z.E. vil produseres ved Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne og kommer på markedet i 2019. Renault Master Z.E. vil være tilgjengelig i 2018 på det europeiske markedet, mens den er ventet i det norske markedet i løpet av høsten 2019.
- For ti år siden var vi pionerer som fremmet elektriske lastebiler for å forbedre luftkvaliteten i byene. I dag kan vi tilby en rekke elektriske kjøretøy med dokumentert ytelse, og ekspertene i nettverket vårt sitter klare til å hjelpe kundene våre i overgangen til elektromobilitet. For ti år siden var vi pionerer – i dag er vi eksperter, sier Renault Trucks president Bruno Blin.
Nullutslipp for ubegrenset tilgang i urbane områder
De nyeste teknologiske fremskrittene har gjort elektriske lastebiler til et økonomisk gunstig alternativ for transportører, og Renault Trucks lanserer derfor en komplett Z.E.-serie.
- Uansett hvor strenge reglene i byområder er, er kjøretøyene i Renault Trucks Z.E.-serien i fullt samsvar med gjeldende regler. De er den perfekte løsningen for å sikre luftkvalitet og redusere køtrafikk, da de muliggjør støyfrie leveranser utenfor vanlig arbeidstid og avgir verken lokal forurensning eller CO2 –utslipp, skriver Renault i en pressemelding.
XPO Logistics er et selskap som kjører elektrisk fra Renault:
- I XPO har vi gått foran med et godt eksempel i en tid der transportindustrien blir stadig mer oppmerksom på behovet for alternativ energi. Vi vil rose leverandøren vår Renault Trucks, for investeringene deres i utviklingen av elektriske kjøretøy, som er en praktisk måte å oppnå nullutslipp på. Renault Trucks er med på å forme fremtiden innen kommersiell transport i et regulatorisk miljø i stadig endring, sier Luis Gomez, transportdirektør i XPO Logistics Europe.
Master Z.E: Samme lastevolum
Renault Trucks Master Z.E., som lanseres på det europeiske markedet i september 2018, skal være ideell for lokale leveranser og gi tilgang til indre byområder, selv områder med strenge trafikkrestriksjoner.
Batteriet på dette helelektriske kjøretøyet tar seks timer å lade. Bilen er ventet til Norge i løpet av høsten 2019.
Bilens lastevolum er det samme som en konvensjonell Renault Master med dieselmotor, da batteriene er montert under setene foran. Master Z.E.-serien kommer i seks varianter (fire lukkede varebiler og to chassisvarianter) og er designet for å møte alle kravene til spesialister som arbeider i bymiljøer.
For å beskytte sjåføren og lasten, og å trygge myke trafikanter er Master Z.E. som standard utstyrt med ryggekamera, ryggeradarsystem og brede speil.
Lastebiler for urban transport og renovasjon
Den spesialdesignede 16 tonns-versjonen av Renault Trucks D Z.E. er, ifølge Renault, ideell for bytransport og leveranser med temperaturkontroll.
Renault Trucks D Wide Z.E. kommer i en 26 tonns-versjon for renovasjonskjøring. Begge modellene vil produseres på Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie i Frankrike i andre halvdel av 2019.
Et mellomtungt Renault Trucks Z.E.-kjøretøy har en driftsrekkevidde på opptil 300 km, avhengig av bruk og batterikonfigurasjon. Batteripakken er den dyreste komponenten i en elektrisk lastebil. For Renault Trucks har det ikke vært aktuelt å gå på kompromiss med nyttelast eller kostnadseffektivitet, så ulike driftsrekkevidder vil være tilgjengelige basert på kundenes eksakte behov.
Med rask likestrømlading skal litium-ion-batteriene på Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. kunne lades helt opp på «en til to timer» ved bruk av en 150 kW «Combo CCS»-kontakt.
Med vekselstrømlading over natten tar det tolv timer å lade et 300 kWh-batteri helt opp. I dette tilfellet skal en trefaset 380 V, 32 A industriell stikkontakt være fullt ut tilstrekkelig.
For maksimal fleksibilitet med hensyn til bruk og vognkropp, er Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. utstyrt med kraftuttak og et standard mekanisk grensesnitt.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller