Hele strekningen mellom Ranheim og Vernæs skal stå ferdig i 2024/2025.

Spansk entreprenør fikk E6-kontrakt

Både AF Gruppen Norge og Skanska Norge ble avvist.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nye Veier AS har besluttet at Acciona Construcción S.A. skal videre til konkretiseringsfasen for E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes (23 km). Kontrakten har en verdi på ca. 4 milliarder kroner.

Med seg har det spanske entreprenørkonsernet Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A, skriver Nye Veier i en pressemelding. 

– Det har vært stor interesse for konkurransen, og til slutt sto vi igjen med tre konstellasjoner som var innenfor byggherrens maksimalpris. Med dette prosjektet er vi i gang i samtlige utbyggingsområder, og vi ser frem til oppstart i Trøndelag, sier adm. direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS.

Fem entreprenører hadde levert tilbud på jobben. Både AF Gruppen Norge og Skanska Norge ble avvist fordi det i tilbudene var definert forbehold for å kunne overholde byggherrens makspris. 

Også Salini Impregilo S.p.A og Joint venture Itinera S.pA./ FCC Construcciones, S.A hadde levert tilbud. 

Nye Veiers prosjektdirektør i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, peker på Nye Veiers krav til samfunnsøkonomisk lønnsomhet og viser til de betydelige kostnadsreduksjonene som er oppnådd for E6 Trøndelag (5 mrd. samlet på strekningene E6 Ranheim–Åsen og E6 Ulsberg–Melhus).

– Men vi skal enda lenger ned og kommer til å optimalisere prosjektet ytterligere sammen med totalentreprenør, fastslår Vatnan.

E6 Ranheim–Værnes skal bygges ut som trafikksikker firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Strekningen planlegges for 110 km/t som tillatt hastighet. 

Utbyggingskontrakten signeres i slutten av september i år. Byggestart er planlagt medio 2019, og hele strekningen ventes ferdig bygd i 2024/2025. 

Powered by Labrador CMS