LAV: Frøseth AS ville ha en modulhenger som var både lav og har stor nyttelast.Arild Frøseth er daglig leder.

Effektiviserer massetransport

VERDAL (AT.no): Arild Frøseth var med og kjørte Vebostad Transports modulvogntog før han bestemte seg for å prøve modulvogntog selv til transport av tilslag.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Tidligere har Frøseth AS brukt vanlige tipp-semier til denne transporten.

Selskapet fra Verdal driver både steinbrudd, grustak, produserer og legger asfalt og massetransport. E6 ble for en stund siden åpnet for modulvogntog helt opp til Steinkjer. Det ga muligheter til å tenke annerledes.

LES OGSÅ: Får med mye mer (Vebostad Transport)

Det er et år siden prosjektet med å bruke modulvogntog ble startet. Foruten bil og henger til formålet måtte det også søkes om å kjøre med aktuell tonnasje på tilførselsveiene til E6.

Flere kunder

INTERESSE: Arild Frøseth har fått mange henvendelser etter det ble kjent at de skulle ta i bruk modulvogntog.

- Vi skal bruke dette nye settet til å kjøre tilslag både til Spenncon, Midt-Norsk Betong og Veidekke. Avtalen med Veidekke er ny, og den øker volumet med 25.000 tonn i året, sier daglig leder Arild Frøseth i Frøseth AS.

INNBYGD: Alle hydraulikkslanger og ledninger ligger inne i det hydraulisk utskyvbare draget.

Den nye tilhengeren er bygget akkurat slik Frøseth AS ville ha den. Det er Hengsrød i Vestfold som har bygget både tilhengeren og tippbilen som skal dra den.

Arild Frøseth var opptatt av å ha en henger med så stor nyttelast som mulig. Samtidig ville han ikke ha den høyere enn nødvendig og ville i tillegg ha 22,5 tommers hjul.

Hengsrød har bygget flere modulhengere med uttrekkbart drag. Likevel er denne hengeren den første med 22,5 tommers hjul som de bygger.

TUNGTREKKER: Den nye tungtrekkeren til Frøseth skal primært brukes til å flytte egne knuseverk og utstyr.

Alu/stål

Kassen på den nye tilhengeren er 8 meter, mens på bilen som skal trekke den er det 4,60 meters lengde.

NYTTELASS: 25,4 tonn kan Frøseth AS laste på den nye modulhengeren.

På bilen er det også sidetipp for å enklere kunne tømme lasset og slippe å tippe over draget. Likevel er det ikke noe problem å tippe over draget da alle ledninger og hydraulikkslanger ligger inne i det hydraulisk utskyvbare draget.

Kassen på både bil og henger er bygget med Hardox-bunn, mens sidelemmene er i aluminium. Det gjør at egenvekten på den nye hengeren er beskjedne 8,6 tonn. Det er en ny Volvo FH750 med løftetandem, som ble levert etter sommerferien 2018, som går som fast bil med den nye modulhengeren. Nyttelasten på hele settet er 38 tonn.

Lett

Også dette settet er bygget som en semihenger med dolly slik de norske reglene krever. For å spare vekt på hengeren har Frøseth og Hengsrød droppet tradisjonelle støtteben på semien.

I stedet er den utstyrt med fester for å tre inn løse støtteben de gangene hengeren må av for service og vedlikehold.

Arild Frøseth er blitt kontaktet av både kollegaer og kunder etter at ryktene om det nye settet begynte å svirre. Det er stor interesse for deres kombinasjon.

Mange bein

Frøseth AS driver ni forskjellige masseuttak. I disse driver de selv med knusing. Derfor har de både grovknuser, finknuser og mobil sikt. Til å flytte dette utstyret fikk de samtidig med det nye modulvogntoget en ny 5-akslet Volvo FH750 tung trekker med en ny Vang brønnhenger som kan kjøres enten som 4-, 5- eller 6-aksling.

Selskapet har 33 ansatte og kjøpte også asfaltverket PEAB hadde i Verdal. De har også to egne asfaltlag som legger egenprodusert asfalt. Til masseproduksjonen har de også sju hjullastere, tre gravemaskiner, og når den nye bilen som skal dra modulhengeren kommer har de ni lastebiler.

Powered by Labrador CMS