
Kan bli årets varebil
På IAA i Hannover i september 2018 vil årets varebil 2019 bli kåret.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prisen deles ut hvert år, og juryen består av nyttekjøretøyjournalister fra hele Europa. Norsk medlem i juryen er Anlegg& Transport ved Torbjørn Eriksen.
Flere av de aktuelle kandidatene er på norske veier, men noen må vi vente enda litt før vi får se.
Kandidatene

Ford Transit Connect: Bilen har fått en inn- og utvendig ansiktsløfting, nye drivlinjer og bedret oppkobling. Sync3 er også på plass i bilen.
Ford Transit Courier: Også denne modellen har fått nye drivlinjealternativer, samt oppfrisket front og nye interiørdetaljer.

Mercedes-Benz Sprinter: Dette er tredje generasjon av varebilen. Ved første øyekast kan det se ut som at kun fronten er ny, men alle de utvendige detaljene er faktisk endret for å optimalisere bilen. Innvendig har Mercedes gjort mye med interiøret og skreddersydd ulike dashbord for en rekke kundegrupper. Sprinter har også fått det helt nye MBUX-infotainmentsystemet som etter hvert kommer i alle Mercedes-modeller.


PSA - Peugeot Partner/Citroën Berlingo/Opel Combo: Dette er første gangen Opel samarbeider med sin nye eier, PSA, om en bilmodell. Bilene er helt nye, og bygger på den standardiserte EMP2- plattformen - som de fleste modellene fra den franske produsenten bygges på.
Renault Master Z.E.: Elektrisk variant av Master. Bilen er den første elektriske 3,5-tonneren som er tilgjengelig i Europa. I Norge må vi vente litt til før bilen er på plass, fordi versjonene for kaldt klima ikke er helt klare.
PS: Prisutdelingen skjer på vinnerens stand under merkets pressekonferanse på IAA 19. september.