Volvo Trucks introduserer overvåking av dekk
Volvo Trucks utfører også et pilotprosjekt der målet er å forutse komponentfeil før de oppstår.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Volvo Trucks benytter nye metoder for å følge med på og analysere essensielle komponenter i sanntid for å forhindre potensielle funksjonsfeil som kan skape forstyrrelser i kundens virksomhet.
I Sverige er det blitt lansert en ny driftstjeneste for dekk, samtidig som det i Europa er blitt lansert et stort pilotprosjekt for avansert overvåkning av lastebiler. Ved at man i tillegg bruker maskinlæring, vil man med enda større nøyaktighet kunne forutse og forhindre uønsket stans.
- Ny teknologi som følger med på og analyser av lastebildata i sanntid åpner for spennende muligheter når det gjelder å forutse feil lenger inn i fremtiden og med større presisjon. Alt dette er en del av vår kontinuerlige innsats for å holde våre kunders lastebiler på veien, sier Markus Efraimsson, Vice President Uptime, Volvo Trucks.
Overvåking av dekktrykk og -temperatur
En ny driftstjeneste for dekk måler dekktrykket og temperaturen i sanntid. Resultatene er tilgjengelig i en app, noe som gjør at både sjåføren og eieren lettere kan oppdage gradvis punktering og unngå mulige dekkeksplosjoner som medfører uforutsett stans og høye utgifter.
I tillegg vil den nye tjenesten innebære lavere drivstofforbruk og høyere kjørelengde for hvert dekk, ettersom den sikrer korrekt trykk og temperatur. Denne dekkdriftstjenesten vil introduseres gradvis på de europeiske markedene, skriver Volvo i en pressemelding.
Skal forutse komponentfeil
Volvo Trucks utfører også et pilotprosjekt som består av ulike elementer beregnet på faste kunder med selskapets Volvo Gold-kontrakt. Ved å følge med på og analysere data fra tusenvis av lastebiler i sanntid, har man forhindret et stort antall potensielle havari. Dette har ført til forbedring i både driftstid og produktivitet.
Målet er å forutse komponentfeil før de oppstår, og å tilby kundene optimal planlegging av tjenesten. Når et potensielt problem oppdages ved et av Volvo Trucks Monitoring Center, blir kundens lokale Volvo-verksted varslet slik at det kan iverksettes forebyggende tiltak.
- Vi ser driftstid fra kundens synsvinkel. Vår målsetning er å sikre at kunden ikke opplever noen form for uønsket stans, sier Markus Efraimsson.
Kunstig intelligens - maskinlæring
Neste trinn er å gradvis introdusere maskinlæring. Denne formen for kunstig intelligens gjør det mulig å samle og analysere betydelige mengder lastebildata med tanke på forskning og utvikling.
Den gjør at Volvo Trucks lærer stadig mer om lastebilens tilstand og daglige ytelse, og oppnår tilsvarende kunnskap om tusenvis av tilhørende lastebiler.
Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse tar man sikte på å kunne oppdage og identifisere skjulte mønstre for å forutse komponentfeil lenge før de oppstår, noe som øker sjansen for at nødvendig vedlikehold eller reparasjon kan bli utført under et oppsatt vedlikeholdsbesøk, for dermed å kunne maksimere lastebilens driftstid.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!