
- Det holder ikke med én teknologi
- Flere teknologier nødvendig for en fossilfri fremtid, hevder Scania.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Batteri-elektriske kjøretøy vil være viktige for å oppnå et fossilfritt kommersielt transportsystem innen 2050 i tråd med FNs bærekraftige utviklingsmål og Paris-avtalen. Men biodrivstoff brukt i forbrenningsmotorer fremstår som det beste alternativet på kort sikt, skriver Scania i en pressemelding.
- Vi utvikler alle alternative teknologier med tanke på kommersiell levedyktighet, sier Christian Levin, leder for salg og marketing hos Scania.
- Det ville være nytteløst å lansere produkter som ikke tilfredsstiller forretningsvirksomheten til våre kunder. Den grunnleggende forutsetningen må være at teknologien gir en rimelig eierandel på kort sikt.
Plug-in hybrid lastebil og batteri-elektrisk buss, som begge vil bli vist på IAA, tilfredsstiller disse kriteriene.
- Scania er godt posisjonert når teknologien utvikler seg med mer kostnadseffektive løsninger, sier Levin.
I en større studie har Scania nylig utforsket flere veier for å oppnå null fossile utslipp i de kommende tiårene, alt fra full elektrifisering til en portefølje av drivstofftyper. Studien viser at den raske spredningen av elektriske kjøretøy vil kreve fire til fem ganger mer infrastrukturinvesteringer i forhold til dagens situasjon, men vil innen 2050 redusere driftskostnadene med 40 prosent.
Veksten i batteri-elektriske kjøretøy skal være det mest kostnadseffektive tiltaket i total reduksjon av tung transport drevet med fossilt drivstoff. I 2031 vil den totale kostnaden for eierskap av batteridrevne kjøretøy være på nivå med diesel for alle kjøretøy, inklusive langtransport.
Scania er forpliktet til å levere all teknologi som umiddelbart kan bidra til å redusere CO2-utslipp. En vekst i overgangen til nye fossilfrie fremdrifts-teknologier på minst 5 til 10 prosent per år i gjennomsnitt over hele verden er nødvendig for å oppnå full gjennomslag av slike teknologier innen 2040.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?