Foto Ford

Elektriske nyttekjøretøy-nyheter fra Ford

Ford melder at selskapet vil forsterke sin rolle som «Europas mest solgte nyttekjøretøymerke» når den internasjonale nyttekjøretøy-messen i Hannover åpner 20. september.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Blant de mange nyhetene er verdenspremieren til nye 2-tonns Ford Transit. Den produksjonsklare Transit Custom plug-in hybrid vil også bli avduket sammen med en helt ny 48 volt mild hybrid Transit.

- Dette er startskuddet for Fords satsing på elektrifisering av Europas mest solgte nyttekjøretøyportefølje. Det markerer også starten på vår satsing på tilkoblede kjøretøy. Begge disse satsingene er svært gode nyheter for alle våre norske kunder og vil gjør oss enda mer konkurransedyktig, sier adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

For andre året på rad hadde Ford også i fjor salgsrekord for nyttekjøretøy i Norge. Så langt i år har merket fortsatt veksten, og med det befestet sin stilling som Norges nest største nyttekjøretøyaktør. Ved utgangen av august 2018 er det registrert hele 3441 nyttekjøretøy fra Ford - tilsvarende en vekst på 2% i forhold til samme periode året før.

Hele Transit-familien vil i Hannover også bli vist frem med modem i alle kjøretøyene. Dette sørger for at bilene hele tiden er online og gir kundene nye muligheter for flåtestyring og interaktiv kommunikasjon med bilen blant annet via appen Fordpass. 

Ny 2-tonns Transit med hybridløsning

Den nye 2-tonns Ford Transit-en kommer med «enda mer drivstoffeffektive motorer, økt nyttelast, tilkoblet/online funksjonalitet og en rekke nye førerassistanseteknologier».

Den nye generasjonen av nyttekjøretøyfavoritten vil være klar for Norge i midten av 2019. Nye 2-tonns Transit får ny front, helt nytt interiør og bedre oppbevaringløsninger.

I tillegg kommer en oppgradert versjon av 2-liters EcoBlue dieselmotoren, som med sitt lavere drivstofforbruk skal senke driftskostnader, vil den også komme som 48 volt mild hybrid med manuelt gir (mHEV).

Dette skal senke bilens driftskostnader og vil være spesielt merkbart ved mye start- og stoppkjøring i byer. mHEV-systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion batteri og bruker den lagrede energien til både å drive motoren og bilens elektriske anlegg.

Transit Custom plug-in hybrid

Ford vil snart også tilby en ladbar hybrid når nye Transit Custom kommer som plug-in-hybrid. Ladbare Transit Custom skal kunne gå 50 km på strøm og har Fords 1.0-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger - slik at total rekkevidde er 500 km.

EcoBoost-motoren lader batteriet når bilen kjøres over lengre strekninger uten behov for ladestopp. Fremdriften er elektrisk og den svært effektive EcoBoost-motoren benyttes kun til å lade batteriene ved behov. Dette gir fleksibilitet og med mulighet for «geo fence» - kan det også tilrettelegges for at bilen innenfor visse områder kun kjører elektrisk.

Den produksjonsklare varianten som vil bli vist frem i Hannover har et kompakt væskeavkjølt litium-ionbatteri som er plassert under bilens lastegulv. Det gjør at bilen ikke får redusert lastevolum og skal ha godt ivaretatt vektfordeling.

Nye Transit Custom PHEV får også det nye Transit Custom-interiøret i tillegg til informasjonsskjermer for PHEV-varianten.

Ford Telematics

Ford vil også annonsere to nye løsninger for flåtestyring som Ford Smart Mobility har utviklet. Begge disse produktene har blitt utviklet ved å hente innsikt og erfaring fra mange store flåtekunder innenfor en rekke bransjer i kombinasjon med Fords ekspertise og kjøretøydata.

Ford Telematics skal sørge for at flåtekundene ved hjelp av en nettbasert løsning får hjelp til å utnytte sin flåte av nyttekjøretøy maksimalt til enhver tid, redusere driftskostnadene og få full oversikt over sine kjøretøy til enhver tid.

Ford vil også muliggjøre at flåtekunder som bruker tredjeparts serviceløsninger får tilgang til såkalt OEM-kjøretøydata - noe som blir levert direkte fra kjøretøyet via en lagringsky.

Nye Ranger Raptor debuterer

Etter debut på den internasjonale spillmessen Gamescom i Køln, vil også nye Ranger Raptor bli vist frem for første gang for bilbransjen i Hannover.

Utviklet av Ford Performance, er dette en bil for pickupentusiastene. Ranger Raptor blir lagt ut for salg i Europa fra midten av 2019.

Under panseret på nyheten, sitter en biturbo-variant av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm.

Den råeste versjonen av Ranger - med et Ford Performance utviklet chassis - er bygget for offroad-kjøring i høy fart og for å komme seg frem overalt.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS