
Sender strøm gjennom brua
- Dette er det største prosjektet med katodisk beskyttelse i Norge til nå, skriver entreprenør Consolvo AS.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Consolvo AS forlenger levetiden til Måløybrua, riksvei 15 i Sogn og Fjordane, med nærmere 40 år. Selskapet gjennomfører nå det som omtales som «det hittil største prosjektet med katodisk beskyttelse i Norge».
Ny betong og katodisk beskyttelse
Det var i april 2018 at Lier-selskapet startet opp en storstilt rehabilitering av den snart 45 år gamle brua. Consolvo er blant landets fremste og mest erfarne eksperter på rehabilitering av bruer, kaier, industri- og kraftanlegg.

- Gammel og ødelagt betong byttes ut med 40 kubikkmeter ny betong. I tillegg behandles rusten armering og det monteres inn katodisk beskyttelse som skal forhindre ny korrosjon, påpeker administrerende direktør Fredrik Røtter i Consolvo AS som har 90 ansatte og 400 millioner i omsetning.
Fire år
Rehabiliteringen er klassifisert som et
vedlikholdsprosjekt som foregår vekselsvis over en periode på fire år. Prisen på den nye Måløybrua i 1973 var 32 millioner kroner, mens dagens rehabilitering koster byggherre; Statens vegvesen, over 80 millioner kroner.
- Det ville jo ha kostet mye mer enn 32 millioner kroner å bygge Måløybrua i dag, og den omfattende rehabiliteringen som nå foregår er det hittil det største prosjektet i Norge med bruk av katodisk beskyttelse. Vi forlenger på denne måten bruas levetid med mellom 30 og 40 år, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, avdeling Sogn og Fjordane, Jorunn Sekse.
Hun opplyser videre at det var flere årsaker til at Vegvesenet valgte Consolvo AS som entreprenør:
- Det dreier seg om en kombinasjon av pris, kompetanse og erfaring. I tillegg var også helse,- miljø og sikkerhet en viktig del av kontrakten, sier Sekse.
Det er utfordrende arbeidsforhold når en konstruksjon som Måløybrua skal rehabiliteres både innvendig og utvendig.
Arbeidene foregår for det meste under brua som har seilingshøyde på 42 meter. I tillegg er det veldig værutsatt.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?