Nye Ford Transit 2 tonn innvendig.

Nye 2-tonns Ford Transit

Ford har hatt verdenspremiere på nye Transit på to tonn i forbindelse med den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover, IAA.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Dette er en Ford Transit for moderne bedrifter. Den er akkurat så tøff og praktisk som våre kunder forventer. Drift og eierskapskostnadene er redusert, og bilen er tilkoblet internett hele tiden for mest mulig effektiv bruk. Med den helt nye 48 volt mildhybrid-teknologien vil også driftskostnadene reduseres ytterligere, sier sjefsingeniør for nye 2-tonns Ford Transit, Michael McDonagh.

Nyheten er klar for levering i Europa fra midten av 2019, og bygger på den nåværende modellen som har vært en suksess i Europa og Nord-Amerika. I begge markedene har 2-tonns Transit være bestselgeren i sitt segment, skriver Ford i en pressemelding.

«Mild hybrid» og fornyet dieselmotor

Nye Ford Transir 2-tonner.

Fords nye oppgraderte 2-liters Ecoblue-dieselmotor er blitt opptil 7% mer drivstoffeffektiv. Sjåføren kan også benytte seg av en spesiell økokjøringsinnstilling hvor GPS-posisjonen brukes for å anbefale deg den mest økonomiske kjøreruten.

Motoren fås med 105 HK, 130 HK og 170 HK. Også en ny 185 HK-variant med dreiemoment på hele 415 Nm vil tilbys.

Nye 2-tonns Transit kommer med en 48 volt «mild hybridløsning» med manuelt gir (mHEV). Dette skal redusere bilens driftskostnader opptil 8% ved mye start- og stoppkjøring - sammenliknet med dieselmotoren. Ved vanlig kjøring vil forbruket reduseres med 3% med hybridvarianten.

Systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion batteri og bruker den lagrede energien til både å drive motoren og bilens elektriske anlegg.

Økt nyttelast og nye bedre seter

Nye 2-tonns Ford Transit er blitt ny både innvendig og utvendig. Mens front og støtfanger er endret for å redusere luftmotstanden, har den innvendig fått et nytt instrumentpanel og mange oppbevaringsrom.

De nye setene hevdes å ha ekstra polstring, og skal ha gjennomgått Fords tøffe slitasjetester og tåle det aller meste. Også de andre materialene i interiøret er laget for å tåle røff bruk.

Nye Ford Transit er gode på nyttelast. Med sterk fokus på å redusere kjøretøyets egenvekt har det vært mulig å øke nyttelasten.

Hele tiden online for best mulig flåtestyring

Som et ledd i strategien om at alle nyttekjøretøy skal være tilkoblet, tilbys også FordPass Connect-modem til nye 2-tonns Transit.

Dette gjør at flåtekunder kan optimalisere bruken og redusere de løpende driftskostnadene gjennom løsninger som Ford Telematics og Ford Data Services som lanseres i løpet av 2019.

Via modemet i kjøretøyet og en egen FordPass App har du tilgang på en rekke funksjoner som gjør det enklere og mer produktivt for både flåteansvarlige og sjåfører.

Nye Ford Transit kommer med Fords infotainment-system, Sync3. Her kan man styre de aller fleste funksjoner fra den 8-tommers store berøringsskjermen - eller ved hjelp av norsk tale.

Førerassistanse

For første gang får Transit egne kjøremodus for bedre å kunne ta seg frem under forskjellige kjøreforhold. Her kan du velge mellom «Øko-modus», «Glatt modus», «Søle/gjørme-modus» for biler med trekk på alle fire, eller et eget kjøremodus spesialtilpasset tilhenger med ekstra tung last.

Nye Transit har en rekke førerassistanseteknologier for å unngå ulykker eller redusere om fanget av dem. Disse inkluderer:

  • Blindsoneovervåkning med eget tilhengersystem.
  • Adaptiv cruisekontroll med en intelligent hastighetsbegrenser med trafikkskiltgjenkjenning - som hjelper sjåføren med å holde seg innenfor fartsgrensen.
  • Antikollisjonsvarsling med fotgjengeroppdagelse som nå også er i stand til å se fotgjengere i mørket når de er opplyst av bilens lys.

Andre teknologier som gjør arbeidshverdagen lettere:

  • Kamera både foran og bak som hjelper føreren med å få oversikt rundt bilen.
  • Parkeringsassistent som hjelper føreren med å finne parkeringsplass og parkere bilen.
  • Varsel for kryssende trafikk bak bilen når føreren rygger.
Powered by Labrador CMS