
Morgendagens lastebil vant pris
En ny årlig innovasjonspris, Truck Innovation Award, ble lansert under IAA 2018 av Truck of the Year-organisasjonen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prisen retter seg mot transportindustriens tilnærming mot morgendagen med nye typer teknologi som alternative drivlinjer, nye digitale løsninger eller selvkjørende løsninger.
Den første vinneren ble MANs aFAS nivå 4 autonome sikkerhetsskjøretøy.
MAN-sjef Joachim Drees mottok prisen fra juryformann Gianenrico Griffini under pressekonferansen til MAN på IAA.

- Dette viser at vi i MAN er i førersetet når det gjelder å introdusere nye digitale løsninger, sa han stolt med prisen i hendene.
aFAS betyr automatisert førerløs sikkerhetskjøretøy for arbeid langs motorveier. Prosjektet som går over fire år har som mål å redusere personskader langs motorveien.
Med 93 poeng vant MAN aFAS foran Mercedes eActros, Vovo FL/FE elektrisk, Renaults 2. generasjon elektriske lastebiler, DAFs Ecochamps og ZFs Innovation Truck.
Under prisutdelingen uttalte Griffini følgende:
- Med aFAS-prosjektet har MAN vist frem en effektiv løsning for å beskytte mobile arbeidsplasser og vist frem viktige fremtidsrettede løsninger for fremtidige fullstendig autonome kjøretøy.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør