Slutter med sprengstoffhunder til anlegg
Forsvaret har bestemt at den livsviktige oppgaven med å snuse frem gjenglemt sprengstoff på sivile anleggsplasser ikke bør utføres av deres hunder.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen og andre sivile anleggsaktører benytter mange ganger hvert år hunder til å påvise forsagere fra tidligere år når det skal startes nye prosjekter.
Hvordan liknende hendelser skal håndteres i fremtiden er usikkert. Forskningsprosjektet ved FFI avsluttes nemlig ved årsskiftet 2018/2019.
Forsvarsstaben har bestemt at Forsvarets hunder ikke skal brukes til søk etter sprengstoff under anleggsarbeider etter at prosjektet som ble startet i 2016 er avsluttet. De mener Forsvaret ikke bør være en aktør i markeder hvor sivile firmaer kan etableres og utføre oppgaven.
Det er FFI.no som melder dette.
Instruks dekker ikke nødvendigvis anlegg
Det er bistandsinstruksen som legger føringer for når Forsvaret skal gi bistand til politiet.
Søk og rydding etter sprengstoff på byggeplasser og i veianlegg dekkes ikke nødvendigvis av denne instruksen.
Utfordringen blir da å finne en alternativ løsning for videre bruk av hund i søk etter eksplosiver:
- Detaljene i en slik løsning må avklares med flere aktører og samarbeidspartnere innen forsvarssektoren og det sivile, sier forskningsdirektør Janet M. Blatny ved FFI i en uttalelse.
- Uforsvarlig
I dag er det entreprenørenes ansvar å sjekke at det ikke ligger udetonert sprengstoff igjen etter egen aktivitet på en byggeplass eller et veianlegg.
Det er spesielt aktuelt å sjekke grunnen for sprengstoff når veier skal bygges om. Statens vegvesen bruker blant annet hunder når de skal utbedre tunneler.
- Når vi skal senke nivået på veien i en tunnel eller i dagen må vi fjerne masse. Da bruker vi hundene til å forsikre oss om at arbeidet er trygt, sier senioringeniør Harald Fagerheim i Statens Vegvesen til FFI.no.
Fagerheim har jobbet med problematikken gjenglemt sprengstoff og sikkerhet ved sprengningsarbeider i mer enn 20 år.
I 2007 hadde Vegvesenet en detonasjon man ikke skjønte årsaken til på et E6-prosjekt . Det var etter dette at arbeidet med å finne forsagere - i grunnen etter tidligere års anleggsarbeider - skjøt fart.
- Etter ulykken på E6 begynte vi å lage rutiner for arbeidene, for å unngå ulykker. Men det var først da samarbeidet med FFI og Forsvarets hundeskole begynte at det ble fart på sakene. Du kan ha så mange rutiner du vil. Ingenting slår en hundenese, sier Fagerheim.
- Nå har vi opparbeidet masse kompetanse. Hvis vi mister tilgangen til slike hunder er det direkte uforsvarlig, fastslår eksperten.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?