25 Volvo 90-tonnere sikrer malmflyten
Det er stort behov for mange vogntog og lastebilsjåfører når millioner av tonn med jernmalmkonsentrat skal fraktes 15 mil på vei nord i Sverige.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Kaunis Iron AB er mer enn bare en nystartet gruvebedrift i Sverige: Gjennom datterselskapet Malmtransport Norr AB er gruveselskapet også en stor veitransportbedrift.
Malmtransport Norr har nå 25 stk. Volvo FH16 750 90-tonns vogntog som samlet kjører en lengde tilsvarende 257 runder rundt jorda ved ekvator hvert år. Hver lastebil kjøres ca. 360.000 km per år. Etter hver skal bilparken opp i 40 vogntog.
Fra dagbruddet i Kaunisvaara, utenfor Pajala i Norrbotten i Sverige, transporteres jernmalmkonsentratet med vogntog til omlasting til tog i Pitkäjärvi 15 mil unna.
Deretter transporteres det med jernbane fra Pitkäjärvi til Narvik der den skipes ut.
Betaler for effektive transportkilometer
- Til denne typen transportutfordringer kreves biler med høy ytelse døgnet rundt hele året. Lastebilene fra Volvo møter alle våre forventninger, sier Per-Erik Lindvall, adm. direktør i Kaunis Iron.
En vending er oppgitt å være på 32 mil. På kjøreruten, midt mellom Kaunisvaara og Pitkäjärvi, ligger et verksted som drives av Wist Last & Buss. Her utføres service og vedlikehold.
- Vi er ansvarlige for at lastebilene fungerer uten produksjonavbrudd. Kaunis Iron betaler for antall effektive transportkilometer. Dette innebar at vi måtte tenke i nye baner når det gjaldt forretningsmodellen vår, sier adm. direktør i Wist Last & Buss, Mats Karlsson-Ek.
Drivstoff er en betydelig kostnad
Drivstoffet står for en betydelig del av transportkostnaden, og trafikklederne har som oppgave å veilede sjåførene i å kjøre drivstoff-gjerrig ved hjelp av flåtestyringssystemet Dynafleet.
- Allerede nå har bilene vist seg å prestere godt, til tross for at vi ikke har begynt å justere på alle parametere ennå. Vi har for eksempel ikke begynt noen aktiv veiledning av sjåførene for hvordan de skal kjøre mest mulig drivstoffeffektivt ennå, sier Peter Bohm, adm. direktør i Malmtransport Norr AB.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?