Spansk entreprenør vant 500-millioners-kontrakt
Bane Nor har tildelt AZVI s.A. en stor kontrakt i prosjektet Arna-Fløen i Bergen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prosjektet gir dobbeltspor som åpner for lokaltog hvert kvarter og økt kapasitet til godstog.
- AZVI s.A. er en profesjonell, internasjonal aktør som har erfaring med å gjennomføre tilsvarende store tverrfaglige jernbaneprosjekter, sier konserndirektør Einar Kilde i Bane Nor.
Kontrakten omfatter det jernbanetekniske arbeidet på nye Arna stasjon, samt i den nybygde og den opprinnelige Ulriken tunnel, og har en verdi på omkring en halv milliard kroner.
- Valget reduserer risikoen
Bane Nor er godt fornøyd med konkurransen om kontrakten.
- Det var en jevn konkurranse mellom tre godt kvalifiserte firma, sier Kilde.
I evalueringen av tilbudene, la Bane Nor stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.
- Valget av denne entreprenøren reduserer gjennomføringsrisikoen for prosjektet, sier prosjektsjef for Arna-Fløen i Bane Nor, Katrine Sælensminde Erstad.
- Vi vurderer at AZVI s.A. har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost.
AZVI s.A. har samarbeidsavtaler med norske underentreprenører som skal utføre en stor del av arbeidet.
Entreprise med ny metode for norsk jernbane
Den omfattende og tverrfaglige jernbanetekniske entreprisen stiller store krav til at entreprenøren må ivareta helhet og ikke bare enkeltfag.
Arbeidet inkluderer spor, telekommunikasjon, høy-/lavspent- og kontaktledningsanlegg på strekningen fra Arna til Fløen.
I delen av nye Ulriken tunnel som er boret med tunnelboremaskin skal det legges fastspor, noe som er nytt på jernbanen i Norge.
Dette vil bli det første omfattende fastsporanlegget som bygges her i landet, ifølge Bane Nor.
Todelt anleggsperiode
Byggingen skal foregå i to faser, tilpasset ombyggingen av Arna stasjon, åpningen av nye Ulriken tunnel og rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen.
Første byggefase starter i januar 2019 og varer i ca. 2 år.
Deretter vil det være nesten ett års opphold i byggingen, til den opprinnelige Ulriken tunnel er ferdig oppgradert og sørsiden av Arna stasjon er ferdig ombygget og klar for jernbaneteknikk.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?