Lastebilstatistikken: Økte med 8,5% i 2018
De tyngste og de letteste økte mest.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I 2018 ble det førstegangsregistrert 5375 nye lastebiler i Norge. Det er over fire hundre flere enn i 2017, da det totale tallet endte på 4953.
Av dette står Scania for drøyt 200 stk. og MAN for drøyt 100 stk, begge med lastebiler over 16 tonn. MAN er samlet sett nummer fire på den samlede listen over lastebiler i alle vektklasser i 2018 som for 2017. Men en MAN-økning fra 427 stk. i 2017 til 534 stk. i 2018 gir en økning på pene 25,1 prosent.
Lastebiler 3501-5999 kg
I denne vektklassen er som vanlig Mercedes-Benz er helt overlegen. Det er imidlertid verdt å merke seg solid økning hos både Volkswagen og Iveco:
Volkswagen øker fra 5 stk. i 2017 til 17 stk. i 2018 og Iveco øker fra 3 stk. i 2017 til 10 stk. i 2018.
Totalt er det solgt 18 stk. flere lastebiler i denne klassen i 2018 i forhold til året før. Dette er en økning på 15,1 prosent.
Lastebiler 6000-9999 kg
Iveco er på topp i dette segmentet, i 2018 enda mer enn året før: 73 stk. i 2017 og 96 stk. i 2018. Dette gir en økning på 31,5 prosent.
Ingen av de andre er i nærheten av en slik prosentvis økning, selv om de i utgangspunktet selger færre biler og dermed har lettere for å oppnå store prosentvise økninger.
Merkene har samme rekkefølge i 2018 som i 2017, selv om flere har store forandringer i nybilregistreringene.
Lastebiler 10.000-15.999 kg
Her er Mercedes-Benz på en stødig førsteplass med like mange lastebiler i 2018 som i 2017 (70 stk.).
Tilsvarende er MAN like urokkelig på andre plass, med like mange begge år (43 stk.).
Iveco og Renault har mer enn halvert registreringer fra 2017 til 2018, og blir begge forbigått av Volvo som rykker opp fra femte til tredjeplass. Se tabellen til høyre.
Lastebiler 16.000-21.999 kg
Dette vektsegmentet har Volvo festet et grep om i 2018, med 185 registreringer i 2018 og 165 i 2017. Scania var nokså nære i 2017 med 152 stk, men har dalt ned til 134 stk. i 2018, og dermed betydelig distansert.
MAN og Iveco øker mens Mercedes-Benz har en betydelig nedgang i denne vekten. Se tabellen.
Lastebiler 22.000 kg og tyngre
Dette er den største, tyngste og viktigste vektklassen. Scania har tatt steget opp fra andre til første plass, og henvist Volvo til andreplass. Til tross for at Volvo øker fra 1531 stk. i 2017 til 1569 stk. i 2018, og at Scania lå langt bak i 2017 med 1422 stk. blir Volvo forbigått i 2018.
Scania kan nemlig vise til 1641 stk. nyregistreringer i 2018 (72 mer enn Volvo).
Mercedes-Benz er på tredjeplass i 2018 som i 2017, og kan notere en oppgang på noen biler. De på plassene bak (MAN, Renault og DAF) kan notere gode oppturer. Se tabellen.
Lastebiler 16.000 kg og tyngre
Mange regner lastebiler fra 16 tonn og oppover som den virkelige lastebilstatistikken. Disse kan se tallene nederst i tabellen.
Her har Scania en total som er 21 stk. over Volvo på andreplass.
Se tabellen for flere detaljer.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?