
Tunnelstenging truer sikkerheten
Tunnelstenging skaper stress og uansvarlige handlinger hos lastebil- og vogntogsjåførene på Vestlandet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Sjåførene tråkker ekstra på gasspedalen for å rekke tunnelene før de stenges for natten.
På Vestlandet er det få eller ingen omkjøringsmuligheter utenom tunnelene.
Derfor må lastebilsjåfører ta en ekstra, ufrivillig overnatting, selv om det bare er en halvannen times kjøring før de er hjemme.
At en lastebilsjåfør må overnatte i Dale før vedkommende kan kjøre videre og hjem til Osterøy er bare et av eksemplene.
Rekker ikke fram
I Oslo blir ikke godset ferdiglastet før utpå ettermiddagen, og tiden blir derfor kort til å rekke stenging av tunneler som skal oppgraderes etter EU-regelverket.
- Dette går utover trafikksikkerheten, forteller regionsjef Jan Ove Halsøy i Norges Lastebileier-Forbund til NRK.

Han mener dispensasjon for utvidet arbeidstid kan løse problemet, og som vil være et viktig bidrag til å senke skuldrene og redusere stress hos sjåførene.
– Eget ansvar
Ifølge Vegdirektoratet må lastebilsjåførene selv ta ansvar for egne handlinger, og over uforsvarlig kjøring.
Det understrekes også at det er fullt mulig for vareeier og transportør å planlegge turen bedre for å unngå trafikkfarlige situasjoner.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS