Nye Ford Ranger Starter produksjonen i sommer.

Ford Ranger fornyer

For noen måneder siden fortalte Ford at det kommer en spesialversjon, RangerRaptor, nå kommer også en fornyet Ranger som skal lanseres i sommer.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

 

Nye Ford Ranger får bedret drivstofføkonomi med inntil ni prosent. Det kommer en ny 2,0-liters EcoBlue Bi-turbo dieselmotor med 213 hk og 500 Nm dreiemoment og 10-trinns automatgirkasse. Denne nye drivlinjen gjør også at bilen får kapasitet til å trekke hengere opptil 3,5 tonn. Bilen blir bygd med Regular, Super og Double hytte. I Norge er det kun de to største som står i prislistene rom Rap og Double Cab i den utgående modellen.

 I tillegg får den flere nye sikkerhetssystemer, blant annet ett som oppdager pre-kollisjons assistanse med fotgjenger gjennkjennelse, intelligent fartsholder I tillegg til aktiv parkeringsassistanse og en “lett å lukke” bakluke.

Bilen får også Ford SYNC 3 infotainmentsystem og FordPass Connect som er et innebygd modem. Dobbel Caben får også aktiv støyreduksjon.

Offroad

Ranger fortsetter å få gode offroadegenskaper med en vadedybde på 800 mm og en bakkeklaring på 230 mm. Angrepsvinkelen er på 29 grader og utgangsvinkelen er på 21 grader, noe som gjør at bratte hindre trygt kan forseres. Hengervekten blir på inntil 3,5 tonn og en nyttelast på inntil 1252 kilo.

 

Ny front

Frontpartiet er fornyet med en ny støtfanger og ny grill. Bilen får også to nye farger på kartet med Diffused Silver og Blue Lightning i tillegg til mulighet for xenon hovedlys og LED kjørelys.

Interiøret får en ny farge, Ebony Black, og de lakkerte overflatene får en blankere overflate. Med automatgirkassen på valglisten følger det også en ny topp på girspaken.

Tre motorer

Den 2-liters EcoBlue motoren kommer i tre varianter:

  • Enkel variabelturbomotor med 130 hk og 340 Nm. Fra 209 g/km CO2 og 0,8 l/mil i forbruk
  • Enkel variabelturbomotor med 170 hk og 420 Nm. Fra 216 g/km CO2 og 0,83 l/mil i forbruk
  • Bi-turbomotor med variabel geometri på høyt trykk og en fast geometri ved lavt trykk med 213 hk og 500 Nm dreiemoment. Fra 2228 g/km CO2 og 0,92 l/mil i forbruk.

Motorene med den single turboken er designet for å levere mer luft ved lavere turtall sammenlignet med den utgående 2,2-liters motoren.

Bilene leveres med en seks trinns manuell girkasse og Fords 10-trinns automatkasse som blant annet er kjent fra F-150 og Mustang. Ved bruk av automatgirkassen oppnås et redusert drivstofforbruk på inntil 9 prosent og med den manuelle girkassen inntil 4 prosent.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS