Fra venstre: Roar Halvorsen (prosjektleder, Norsk Trafikksikring), Kai Berg (dagligleder, Norsk Trafikksikring), Janne Carlsson (Vicky Teknik) og Mikael Carlsson (Vicky Teknik) på plass på Gardermoen for å vise sikringsbilen VW Crafter Crew Cab. Den er påmontert Light TMA 70k støtpute og Midisign Light fra Vicky Teknik.

Ny trafikksikkerhets-avtale

På Arctic Entrepreneur stilte Norsk Trafikksikring AS med en trafikksikkerhetsbil fra den svenske produsenten Vicky Teknik AB. Samtidig ble det offentliggjort at selskapet skal selge hele Vickys «range» av trafikksikkerhets-produkter i Norge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Vicky Teknik er produsent av lystavler til bruk på TMA/støtputebiler. Selskapet er også en påbygger, da man bygger trafikksikkerhets-kjøretøy på bestilling.

- Vi er gått fra å være en ren produsent av skiltsystemer, til å bli en komplett leverandør, og kan tilby våre kunder en helhetsløsning. Kundene kan til og med kjøpe chassiset av oss, sier Mikael Carlsson i Vicky Teknik.

Norsk Trafikksikring i Ski har nå fått på plass en avtale med svenskene, som har hovedkontor i Grödinge sør for Stockholm, om at de skal stå for salg av deres omfattende utvalg av trafikksikrings-utstyr i Norge.

- Vi har stor tro på at det er et marked for Vicky Tekniks spesialbygde trafikksikkerhetsbiler i Norge. Både når det gjelder kjøp og leie av biler, sier daglig leder i Norsk Trafikksikring, Kai Berg.

Skiltet styres via en smarttelefon, nettbrett eller pc.

Norsk Trafikksikring tilbyr nemlig både salg og utleie av TMA-biler, alt etter hva som er mest lønnsomt for kunden.

Spesielt egnet for mindre veier

Det er et relativt romslig redskapsrom i påbygget Vicky Teknik har satt på Crafter-en.

Bilen som ble stilt ut ved messehallen The Qube i forbindelse med Arctic Entrepreneur på Gardermoen, var en VW Crafter Crew Cab med et stort redskapsrom, lyskilt, lysstyresystem og en støtpute.

Den  har de samme egenskaper som en fullskala TMA og kan brukes på lik linje på veier med fartsnivå opptil 70 km/t. Denne bilen er spesielt egnet til kortvarige oppdrag i forbindelse med drift og vedlikeholdsoppgaver. For eksempel i bygater og på andre kommunale veier:

- Og vi ser på kommuner og fylkeskommuner som potensielle kunder av bilene i Crafter—størrelse – i tillegg til veientreprenører og statlige organisasjoner, sier Berg.

Vicky-påbygg: Volvo 750 FH16 Ocean race. Eieren Ekab Entreprenad AB Denne bilen er bygget med svingskive for lett å kunne brukes til andre oppdrag. Den er utstyrt med Maxisign RGB, en fullfargeskjerm på drøye 3,5 kvadratmeter. TMA-støtputen er ifølge Vicky Teknik verdens sikreste TMA-beskyttelse som har klart de tøffe kravene i MASH2016 som skal gjelde på amerikanske motorveier fra 2020. Skapet er bygget av aluminiumpaneler og påmontert varsellys, arbeidslys og elektrisk drevne sjalusier.
Vicky-påbygg: Mercedes-Benz Econic med kran, eid av TMA-bolaget Sweden AB. En spesialbygget bil med skap, kran og lasteplan. Kran, skap, pute, skjermer og sideskjørt er lakkert i samme spesialbestilte farge som førerhuset. Med sitt lave innsteg er den ideell til arbeid der man går mye inn og ut av bilen.
Vicky-påbygg: Scania 410 Next Genereation som eies av Svempas. Dette er ei trekkvogn med fastpåbygg, et «logisk valg av chassis». En kompakt bil med god svingradius. Tavlen er utstyrt med 250 forprogrammerede budskap. Skapet er innredet med arbeidsbenker og «smart oppbevaring av veisikringsutstyr».

Vicky Teknik og Norsk Trafikksikring er i ferd med å utvikle en ny støtpute-/skiltbil – denne gangen med utgangspunkt i en hybridbil (elektrisitet og diesel).

- Vi ser også på løsninger med hydrogendrevne kjøretøy, og har som mål å kunne levere miljøoptimaliserte kjøretøy i løpet av 2019, sier Berg.

Hybrid-/hydrogen-kjøretøyene har en stor fordel blant annet i bysentre, der det er krav om en viss øvre støygrense til spesielle tider på døgnet.

Servicenettverk

Norsk Trafikksikring er i ferd med å bygge opp et servicenettverk for Vicky Teknik-bilene i Norge.

Det er inngått en avtale med Martiniussens Bilservice AS i Råde så langt.

- Og service- og utleietilbudet vårt skal utvides til å gjelde flere deler av landet. Vi leter etter selvstendige selskaper som kan håndtere både service- og utleie-siden til Norsk Trafikksikring, sier Berg.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS