Vaktskifte på Bjønndalen
NITTEDAL (AT.no): I 11 år har en Hitachi 870-gravemaskin lastet ut stein på Feiring Bruk/Bjønndalen Bruk. Etter nyttår fikk maskinen avløsning av ny Hitachi 890 som er tre generasjoner yngre.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Formidable 17.940 timer stoppet telleverket på da den gamle maskinen ble beltet vekk fra bruddkanten.
Den gamle traveren, som A&T skrev om for noen år siden, har hatt tre ikke-planlagte driftsstans i sin levetid så langt: En O-ring som røk, ett slangebrudd og en gang da lynet slo ned i maskinen og tok knekken på den elektroniske styringen.
Til sammen har dette gitt én dags ikke-planlagt ståtid på 11 år!
Alene
Tormod Askmann Bjøralt begynte som lærling på Bjønndalen Bruk i 2001, og har vært der siden, kun med et avbrudd på grunn av militærtjeneste.
Siden høsten 2004 har han lastet stein med gravemaskin, først med en Hitachi 700 som ble kjørt i 19.000 timer, og deretter med 870’en som ble satt i drift i 2008.
Med unntak av et år da det var nødvendig å kjøre maskinen på to skift, har han kjørt maskinen alene.
I løpet av et års tid vil Bjønndalen Bruk faktisk passere 40.000 timer lasting med Hitachi-graver.
Hver dag laster han sprengstein nok til mellom 3500 og 4000 tonn med ferdig knuste varer. To tipptrucker med kapasitet på rundt 70 tonn hver, frakter steinen til knuseverket. For å fylle en tipptruck trengs det 7-8 skuffer fra 90-tonneren.
Tre generasjoner nyere
Den gamle maskinen var en Hitachi ZX870LCR-3, mens den nye har benevnelsen ZX890LCR-6.
Maskinene er like store og har i utgangspunktet de samme målene og ytelsene. Men selv om maskin ene ser like ut ved første øyekast, er det forskjeller.
- Det er mye stillere i den nye, og den er sterkere, sier Tormod Askmann Bjøralt etter at han har fått lastet de to første lassene.
Steinen fra salvene er som regel mellom 0 til 500 millimeter i størrelse, men rett som det er dukker det opp stein på over kubikken også. Røysa skal heller ikke ha ligget lenge før den setter seg, og da kan den bli knallhard.
Likt utstyr
Bom og stikke på maskinene er like, og både den gamle og den nye maskinen har skuffe fra Klepp Mek. Den gamle skuffa rommer 5 kubikkmeter, mens den nye klarer å jafse med seg litt mer (5,5, m3). Oppsettet er imidlertid ulikt på den gamle lasteren og den nye.
På den gamle var det hurtigfeste til skuffa, fordi man en gang i blant ønsket å bruke graveren til å løfte knuseplater. På den nye er skuffen festet direkte i stikka, og det utgjør en stor forskjell i brytekreftene.
- Jeg og vedlikeholdsleder Tor-Arne Nøst har brukt mye tid på å tenke gjennom hvordan vi ville ha maskinen. Det er mange detaljer som skal være riktig for å få det til å virke optimalt, sier Askmann Bjøralt.
Feiring Bruk har gjort alt vedlikehold på den gamle maskinen selv. Det skal de også gjøre på den nye, men med bistand fra Nasta de gangene det er nødvendig.
Billig i drift
Den gamle maskinen har hatt et forbruk på 42-45 liter diesel i timen.
I utgangspunktet lover ikke Nasta at den nye maskinen skal bruke så mye mindre, men med mer krefter tilgjengelig tror Tormod Askmann Bjøralt at han kan kjøre betydelig mer i øko-modus med den nye.
Og det vil gi dieselbesparelse.
Pirkete
Siden Tormod Askmann Bjøralt stort sett er den eneste som har kjørt maskinen, har han passet godt på den.
Han sier man får bedre eierforhold til maskinen når man bruker den alene.
Maskinføreren føler den «pensjonerte» graveren har hatt et godt liv på tross av den beintøffe jobben i bruddet. For å holde den fin i lakken, og for holde et øye med potensielle sprekkdannelser og andre skader, har han polert hele maskinen mange ganger.
På den nye maskinen har de tatt dette et steg videre ved å legge et lag keramisk topcoating på hele maskinen. Bilskaden Hadeland AS har utført denne jobben, og planen er at de skal tilbake og legge et nytt lag til høsten.
Enkelt valg
Det er ett år siden Feiring Bruk begynte prosessen med å skaffe ny lastemaskin. Selskapet prøvekjørte også et annet merke, men valget ble egentlig ganske enkelt.
Erfaringene fra den gamle maskinen, og servicen på denne, gjorde at de strengt tatt ikke trengte lang tid på å ta en avgjørelse.
ZX890-6 er den største av gravemaskinene Hitachi produserer i sin «Large-serie» (40 til 90 tonn), og i Norge går det en liten håndfull med 90-tonnerne. Den største gravemaskinen Hitachi produserer er imidlertid en 811-tonner med ei skuffe på 40 kubikkmeter!
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?