Med dette fordekket hadde lastebilsjåføren kjørt på E6 fra Setermoen til Takelvdal.

Kjørte med blokkert forhjul på E6

Da bremsen på hjulet etter hvert slapp, valgte sjåføren å kjøre videre med dette meget ubalanserte hjulet med synlig kord titalls kilometer før det endte i en tungbilkontroll.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er ikke helt uvanlig at Statens vegvesens tungbil-kontrollører i Nord-Norge opplever å stoppe vogntog med bremser på tilhengeren som er frosset og dermed hindrer hjul fra å rulle.

Det er derimot sjelden kost at lastebilsjåfører kjører med blokkert styrehjul etter veien. Dette skjedde imidlertid på E6 i Troms tirsdag 22. januar 2019.

På en tungbilkontroll på E6 i Takelvdalen (Troms) ble en norsk skapbil med norsk sjåfør vinket inn. Det ene forhjulet var slitt til korden på et sted.

- Det hørtes på god avstand at det var noe galt med et dekk på lastebilen da den kom kjørende på E6, sier fagkoordinator Roger Furumo ved Utekontrollseksjon Region nord, Statens vegvesen.

Trafikkstopp førte til frossen brems

Det er mer vanlig at man kjører en stund med låst tilhengerhjul dekk enn forhjul, slik som på dette bildet. Bildet er fra en kontroll i Kilpisjärvi i februar 2019. NB: Sjåføren la av en aller annen grunn på kjetting før bildet ble tatt.

Sjåføren forklarte at det var stopp i trafikken på grunn av en hendelse på E6 ved Brannvollbakken noen mil lenger sør.

Da lastebilen sto stille i kulden hadde bremsen på et forhjul frosset fast.

Da veien var åpen igjen, kjørte sjåføren videre nordover uten å merke at det ene forhjulet ikke gikk rundt. Det var først da bremsen løsnet og det nå veldig ubalanserte hjulet begynte å rotere igjen, at sjåføren skjønte at det hadde vært blokkert. Dette skjedde ved Setermoen, noen kilometer lenger nord.

- Totalt uansvarlig

Sjåføren valgte å fortsette transporten mot Tromsø med det ødelagte styrehjulet, men ble stoppet av Statens vegvesen som hadde kontroll i Takelvdalen. Dette er noen mil nord for Setermoen langs E6.

Det ble gitt bruksforbud. Det ble også vurdert en anmeldelse av sjåføren.

- Det er ganske spesielt ikke å merke at et forhjul står i flere kilometer. Deretter er det totalt uansvarlig å fortsette i flere mil med et ødelagt fordekk. Sjåføren burde jo parkert ved første anledning og fått hjelp til å skifte dekket, sier Furubakken.

Powered by Labrador CMS