
Kjørte med blokkert forhjul på E6
Da bremsen på hjulet etter hvert slapp, valgte sjåføren å kjøre videre med dette meget ubalanserte hjulet med synlig kord titalls kilometer før det endte i en tungbilkontroll.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er ikke helt uvanlig at Statens vegvesens tungbil-kontrollører i Nord-Norge opplever å stoppe vogntog med bremser på tilhengeren som er frosset og dermed hindrer hjul fra å rulle.
Det er derimot sjelden kost at lastebilsjåfører kjører med blokkert styrehjul etter veien. Dette skjedde imidlertid på E6 i Troms tirsdag 22. januar 2019.
På en tungbilkontroll på E6 i Takelvdalen (Troms) ble en norsk skapbil med norsk sjåfør vinket inn. Det ene forhjulet var slitt til korden på et sted.
- Det hørtes på god avstand at det var noe galt med et dekk på lastebilen da den kom kjørende på E6, sier fagkoordinator Roger Furumo ved Utekontrollseksjon Region nord, Statens vegvesen.
Trafikkstopp førte til frossen brems

Sjåføren forklarte at det var stopp i trafikken på grunn av en hendelse på E6 ved Brannvollbakken noen mil lenger sør.
Da lastebilen sto stille i kulden hadde bremsen på et forhjul frosset fast.
Da veien var åpen igjen, kjørte sjåføren videre nordover uten å merke at det ene forhjulet ikke gikk rundt. Det var først da bremsen løsnet og det nå veldig ubalanserte hjulet begynte å rotere igjen, at sjåføren skjønte at det hadde vært blokkert. Dette skjedde ved Setermoen, noen kilometer lenger nord.
- Totalt uansvarlig
Sjåføren valgte å fortsette transporten mot Tromsø med det ødelagte styrehjulet, men ble stoppet av Statens vegvesen som hadde kontroll i Takelvdalen. Dette er noen mil nord for Setermoen langs E6.
Det ble gitt bruksforbud. Det ble også vurdert en anmeldelse av sjåføren.
- Det er ganske spesielt ikke å merke at et forhjul står i flere kilometer. Deretter er det totalt uansvarlig å fortsette i flere mil med et ødelagt fordekk. Sjåføren burde jo parkert ved første anledning og fått hjelp til å skifte dekket, sier Furubakken.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?