Nye motorer fra MAN
BAUMA (AT.no): Den tyske kjøretøyprodusenten MAN presenterer flere motornyheter på årets Bauma.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I tillegg til å være en av Europas største nyttekjøretøy-produsenter er MAN også en betydelig produsent av motorer til anleggsbransjen, samt maritimt og stasjonært bruk.
Relativt nylig introduserte MAN motorserien D1556 for bruk i nyttekjøretøy. Dette er en meget kompakt og lett motorserie. Nå blir serien tilgjengelig også for installering i anleggsmaskiner.
Den nye motorserien tetter hullet mellom MANs 6,9- og 12,4-litersmotorer. D1556 blir levert i effektområdet fra 275 til 434 hk. Med en tørrvekt på 860 kg er dette en av markedets letteste motorer i sin klasse.
D1556 tilfredsstiller de strengeste avgasskravene i Europa og USA, henholdsvis Steg V og US Tier 4. Dette skjer ved hjelp av DOC/DPF-moduler (dieseloksidasjons-katalysator/partikkelfilter) og SCR (selective catalytic reduction) med AdBlue-innsprøytning. Eksosresirkulering (EGR) er ikke nødvendig. Etterbehandlingssystemets moduler kan plasseres forskjellig og gir dermed stor fleksibilitet når det gjelder montering i maskiner.
Større motorserie
Samtidig har MAN verdenspremiere på en helt ny motorserie med sylindervolum på 16,2 liter, D4276. Dette er en større motorserie enn det MAN produserer til sine lastebiler. De nye motorene bygger på motorserien D3876 som har vært på markedet siden 2014. Selv om den nye motorserien har større volum, er innbygningsmålene de samme.
Effektuttakene i den nye motorserien ligger mellom 604 og 690 hk, mens høyeste dreiemoment er på 3.280 Nm. Motorene er konstruert for å kunne operere med maksimal effekt opptil 70% av tiden. Men en tørrvekt på 1280 kg er også D4276 av de letteste i sin klasse.
Også D4276 har eksosetterbehandling bestående av moduler for DOC/DPF og SCR. I tillegg har motorene et EGR-system med vannkjøling. De fleksible etterbehandlings-modulene gjør det enkelt å montere motorene i forskjellige maskintyper.
Motorbetegnelser
MAN har gjennom mange år hatt motorbetegnelser som angir drivstofftype, tilnærmet volum og antall sylindre. Vi bruker den nye D1556 som eksempel. Bokstaven betegner drivstofftypen, her diesel. De to neste sifrene står for boring over 100 mm, altså 115 mm. Det tredje sifferet angir en tilnærmet slaglengde over 100 mm ganger 10, i dette tilfellet 145 mm. Siste sifferet angir antall sylindere, altså 6.
Tilsvarende forteller motorbetegnelsen D4276 at dette er en dieselmotor med boring på 142 mm, slaglengde på 170 mm og 6 sylindre.
MANs motorprogram for anleggsmaskiner består av sju motorserier og strekker seg fra et volum på 4,6 til 24,2 liter og effektuttak fra 158 til 1095 hk.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?