Betongdekket på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina stammer fra 1989, da det ble bygget ny E6 på strekningen.
I løpet av de siste ti årene har betongdekket «sprukket opp vesentlig». Det er derfor behov for å utbedre strekningen med betongdekke mellom Jessheim Nord og Mogreina. Etter utbedringen vil strekningen få asfalt slik som tilstøtende E6-strekninger har.
Lyst ut på Doffin
Statens vegvesen har lyst ut konkurransen om å skifte ut betongdekket med asfalt på databasen for offentlige innkjøp som heter Doffin.
Firmaer som ønsker å gjennomføre jobben må levere tilbud innen 20. mars klokken 12.00.
Statens vegvesen regner med at arbeidene med å skifte ut betongdekket vil starte i løpet av mai 2019.
Gjøres over to sesonger
I gjennomsnitt kjører ca. 22.000 trafikanter hver dag på E6 mellom Jessheim nord og Mogreina. E6-trafikken må ledes bort fra kjørebanen hvor det pågår arbeid med å skifte ut betongstrekningen.
Det skal brukes to sommersesonger til å gjennomføre utskiftingen av dekket på strekningen.
For å minimere trafikkulempene, er det lagt opp til at trafikken i begge kjøreretninger på E6 går som tofeltstrafikk på sørgående E6-løp forbi anleggsområdet. Det er lagt til grunn at trafikken går som toveistrafikk i sørgående kjørebane i sommersesongen fra 2. påskedag til 31. oktober, mens trafikken i vintersesongen fra 1. november til 2. påskedag går på fire felt.
For å minimere trafikkulempene har Statens vegvesen lagt til grunn at arbeidene foregår i følgende faser:
- Området ved Hauerseterkrysset.
- Fra sørenden ved Jessheim nord til Hauerseterkrysset.
- Fra Hauerseterkrysset til nordenden av betongstrekningen ved Mogreina.
Det er lagt opp til at de de to første fasene gjennomføres i løpet av den første sommersesongen som er 2019, mens arbeidene i den tredje fasen gjennomføres i sommersesongen 2020.