Volvo Trucks ønsker å påskynde utviklingen
Ønsker sterkere økonomiske virkemidler fra myndighetene for overgang til bærekraftig transport.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
18. februar besluttet EU å innføre et regelverk for utslipp av C02 fra tunge lastebiler. For å drive utviklingen har Volvo Trucks satset på å utvikle nye mer klimavennlige transportløsninger, en god stund allerede.
- Samtidig er det behov for flere tiltak som kan stimulere etterspørselen etter kjøretøy med lave utslipp av C02, skriver Volvo en pressemelding.
- Å redusere klimapåvirkningene fra den tunge trafikken er en meget viktig oppgave og et fundament for vårt arbeid med bærekraftige transporter. Fra Volvo Trucks sin side er vi bra posisjonert for å ta utfordringen. Det er naturlig at EU nå innfører grenseverdier for utslipp av CO2. For å påskynde utviklingen ønsker vi å se sterkere økonomiske insitament fra myndighetene til de kundene som går foran og velger nye kjøretøy med lavere klimapåvirkning, sier president for Volvo Trucks, Roger Alm.
Elektrisk og gass
Elektriske lastebiler er en av løsningene som kan bidra til redusert utslipp av CO2. Volvo Trucks introduserte sine første lastebiler med elektrisk drift i 2018 og starter serieproduksjon av disse lastebilene i 2019.
- Vi er nå på et stadie der teknikken snart er klar for en utvidet bruk innen tunge transporter. Om etterspørselen stimuleres samtidig som infrastrukturen for ladestasjoner bygges ut, kommer volumene til å øke i høyere takt enn hva som ellers vil være mulig, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsjef i Volvo Trucks.
Også kjøretøy som går på gass gir betydelige klimafordeler. En Volvo FH LNG som kjører på naturgass gir cirka 20 prosent lavere utslipp av CO2 enn en tilsvarende lastebil som bruker diesel. Om bilen går på biogass kan utslippene under kjøring reduseres med 100 prosent (tank-to-wheel).
Diesel-redusering
Parallelt med arbeidet med alternative drivstoff, foregår det en kontinuerlig videreutvikling av Volvos diesel-lastebiler, som fortsatt utgjør hovedmengden av lastebilsalget. Siden begynnelsen av 1990-tallet har drivstofforbruket og CO2-utslippet fra en typisk Volvo lastebil i langtransport blitt redusert med cirka 20 prosent:
Siden begynnelsen av 1990-tallet har Volvo Trucks redusert drivstofforbruket for nye lastebiler med omtrent en femdel. Sammenligningen er gjort mellom en Volvo F12 fra 1991 og en Volvo FH med 13 liters motor fra 2016.
Det finnes muligheter for ytterligere forbedringer gjennom for eksempel mer energieffektive drivlinjer, lavere rullemotstand og lavere luftmotstand: Hver enkelt lastebil må optimaliseres i forhold til det transportoppdraget den er tiltenkt.
Drivstoff er en betydelig utgift
At EU nå innfører utslippsbegrensninger når det gjelder CO2, gir kjøretøyprodusentene et tydelig tidsskjema. Men målet – å redusere energiforbruket og påvirkningen av klimaet – har lenge vært et høyt prioritert spørsmål i bransjen. Ikke minst fordi drivstoffet utgjør omtrent en tredjedel av transportfirmaets utgifter.
- Vår ambisjon er alltid å tilby kundene våre en optimal og energieffektiv helhetsløsning for den transportoppgaven som skal løses, sier Lars Mårtensson.
Både blant Volvos lastebilkunder og mange transportkjøpere finnes det idag en stor interesse for mer klimavennlige transportløsninger. Økte tilskudd fra myndighetene eller skattefradrag til de som velger å satse på klimaeffektiv teknikk, vil kunne gi en effekt.
- Det er viktig at nye tekniske løsninger som kan bidra til å redusere utslippene av CO2, raskt kan komme ut på markedet. Et kjappere løp for vurdering og sertifisering hos myndighetene ville gjøre det enklere å introdusere innovasjoner innen transportsektoren, sier Mårtensson.
- Hele transportkjeden må redusere klimapåvirkningen
EUs rammeverk gjelder utslippene fra selve lastebilen. Volvo Trucks ser problemet i et videre perspektiv:
- Om alle ledd i transportkjeden arbeider mot samme mål, kan vi redusere klimapåvirkningen betydelig mer. Bedre logistikk, økt tilgang på biodrivstoff, økt satsning på sjåføropplæring i økonomikjøring, aerodynamisk utformede tilhengere, forbedringer av veistandarden og økte muligheter for å utnytte kjøretøykombinasjoner med høyere kapasitet, er noen eksempler på tiltak som ulike aktører kan bidra med, sier Mårtensson.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?