Schenker-sjef Knut Eriksmoen er møkka lei debatten om godsterminal og foreslår terminalbytte. Foto: Per Dagfinn Wolden

Schenker-sjefen foreslår terminalbytte

Schenker-sjefen, Knut Eriksmoen, vil gjøre en byttehandel for å løse godskrisen i Midt-Norge.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Han foreslår makeskifte hvor Schenker gir fra seg hele terminalområdet på Heggstadmoen sør for Trondheim i bytte mot et areal på Torgård.

Eriksmoen har fremmet en planløsning for Jernbanedirektoratet og Bane Nor om å samle all containerhåndtering på Heggstadmoen og frigjøre Brattøra i Trondheim Havn fra håndtering av godstog og trailere.

Et makeskifte vil koste flere milliarder kroner, men ifølge Eriksmoen er det langt under prislappen på om lag ti milliarder for Torgård.

– Løsningen kan realiseres på tre-fire år, sier Eriksmoen.

Ifølge Schenker-sjefen, som selv er «trondhjemmer», får byen dermed beholde Brattøra som den juvelen den er i Trondheim sentrum, for boliger, kontorer og park.

Vil ikke spekulere

– Bane Nor vil ikke spekulere i om det er mulig å legge ned terminalen på Brattøra, selv om kapasiteten øker på Heggstadmoen, svarer konserndirektør Torild Lid Uribarri i Bane Nor i en e-post til Adressa.

Eriksmoen forteller også at Schenker-anlegget på Heggstadmoen er modent for utskifting og at selskapet har behov for ny-bygg.

Berkåk-terminal - bare tull

Schenker-sjefen mener at lanseringen av logistikkterminal på Berkåk er så urealistisk at det ikke er verdt en uttalelse.

Nylig lanserte som kjent NLFs regiondirektør Roar Melum idéen om å droppe Torgård til fordel for ny godsterminal på Berkåk, ca. åtte mil sør for Trondheim.

– Utspillet viser bare hvor mye diskusjonen har sporet av, nemlig en endeløs diskusjon av lite gjennomtenkte lokaliseringsforslag, og hvor ingenting skjer, sier Eriksmoen til Adressa.

Schenker-sjefen understreker at det er på tide å avklare den snart 40 år lange tautrekkingen om godsterminal.

Så får vi se da om det nå blir slutt på alle utredninger om godsstrømmer, prognoser og diskusjoner om hvor ny terminal skal ligge. Mange spør seg hvor mye disse utredningene og analysene har kostet samfunnet.

Er forslagene om godsterminal på Berkåk, Torgård, Melhus, Søberg, Øysand, Muruvika, Hell eller andre steder i uoverskuelig fremtid bare kjepper i hjulene for godstransporten?

Powered by Labrador CMS