TRAKTOR: Etter 10 års arbeid er det endelig mulig å få Mercedes-Benz Unimog registrert som traktor igjen. Den første er norsk.

Tilbake som traktor

FETSUND (AT.no): De siste 10 årene har det ikke vært mulig å få registrert Mercedes-Benz Unimog som traktor i Norge. Men nå er den første traktorutgaven i Europa levert til en norsk kunde.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Forløperen til dagens Unimog så dagens lys under krigen. Den skulle være en universell traktor til bruk for bøndene, og den hadde samme sporvidde som Massey-Ferguson Gråtass. Den ble også en del av Marshall-hjelpen etter krigen.

Siden 1951 er det Mercedes-Benz som har produsert Unimog. I Tyskland er utbredelsen enorm. 2000 Unimog-er selges på hjemmemarkedet hvert eneste år, og tallet har vært stabilt i svært mange år.

I Europa for øvrig har volumet ligget på mellom 1000 og 2000 biler i året. Noen av de største fordelene med Unimog er den korte akselavstanden i kombinasjon med firehjulstrekk. Det gir stor fremkommelighet, samtidig som lasteevnen på de største er stor.

Den største modellen leveres med totalvekt på 19 tonn. Det er også mulig å trekke tilhenger inntil 27 tonn etter den.

Lang levetid

I Norge er det solgt mellom 6- og 700 nye Unimog i årenes løp. I tillegg kommer det et 100-talls biler som har blitt bruktimportert.

De fleste av disse bilene har et langt liv i Norge. Kommunene rundt om i landet har mange slike kjøretøy, og de brukes ofte mellom 15 og 20 år før de byttes.

Frem til 2008 ble mange av Unimog-ene som ble levert, registrert som traktor. Det gjør at de kan kjøres av førere helt ned i 16 år. Det har vært en lang og kronglete vei for å få godkjent Unimog som traktor klasse T3b.

- Vi har jobbet med dette helt siden det ikke lenger var mulig å registrere Unimog som traktor. For tre år siden begynte det å løsne, sier Espen Berger i Normog som forhandler Unimog i Norge.

Først i Europa

Fageråsen Hytteområde er den første kunden i Europa som fikk den nye traktorversjonen levert.

For dem var traktorregistrering viktig. Bare én av de fire som bruker den til å brøyte i hytteområdene i Trysilfjellet, har førerkort på lastebil.

- For oss er det en stor fordel å ha den som traktor. Hvis ikke blir det vanskelig i finne særlig ekstrasjåfører, sier Ivar Møller.

Fageråsen Hytteområde har også en av de aller siste Unimog-ene som ble levert som traktor før det tok slutt. Den skal de beholde og bruke sammen med den nye.

Allerede den første kvelden den var på plass i Trysilfjellet var den ute og ryddet snø. Og det meldes om stor forskjell på ny og gammel bil.

Dyrere

Traktormodellen av Unimog er 140.000 kroner dyrere enn lastebilversjonen. Det skyldes i all hovedsak krav om hydraulikk, redskapsplate og et forsterket bur over hytta.

Mens lastebiler skal tåle et punktpress på taket på åtte tonn, er kravet for traktor det dobbelte av totalvekten.

Avhengig av alder og førerkort kan Unimog som traktor hastighetsbegrenses. Det gjøres elektronisk, og fartssperren kan settes på 40, 50 eller 80 km/t.

Unimog er en redskapsbærer. Alt utstyret som leveres til kjøretøyene, kommer fra sertifiserte Unimog-partnere.

I Norge har Normog et tett samarbeid med Aebi Schmidt. De leverer det meste av vinterredskap som brukes i kombinasjon med Unimog. Fordelen med det, er at utstyret er bygget for å passe sammen med Unimog og med innfesting som passer og er godkjent.

Ti i 2019

Unimog kommer i mange forskjellige versjoner. Den kan leveres i akselavstander fra 2,8 til 3,9 meter. Det er også mulig å få firehjulssving.

Også motorene er det valgmuligheter på. Det finnes to 4-sylindrede og to 6-sylindrede motorer. De spenner fra 177 til 300 hestekrefter.

- Det er stor interesse for disse nye traktorregistrerte Unimog-ene. Det er mange som allerede har en eldre Unimog som har tatt kontakt, sier Espen Berger.

Han forventer å selge rundt ti Unimoger i 2019. De aller fleste av dem som traktorregistrert.

Få nyheter rett i postkassa om det som skjer innen anleggsbransjen og transportbransjen:

Send en e-post med navn og adresse til christian@at.no, så hjelper han deg med et abonnement på fagbladet Anlegg&Transport.

Abonnement koster 970 kroner for ett år (elleve blader per år). Bestill nå og få med to ekstra utgaver gratis.

FØRSTE: Morten Myrli og Ivar Møller i Fageråsen Hytteområde fikk den første nye Mercedes-Benz Unimogen som er registrert som traktor i Norge på 10 år.
VENTET: Espen Berger i Normog har jobbet og ventet i 10 år for å få Unimog registrert som traktor igjen.
TRAKTOR/LASTEBIL: Forskjellen på en Unimog registrert som lastebil kontra traktor er hvem som kan kjøre den.
FORNØYD: Espen Berger i Normog er fornøyd med endelig å kunne tilby Unimog registrert som traktor igjen.
Powered by Labrador CMS