Godkjente autonom transport på offentlig vei
Endelig kan Einride og DB Schenker kjøre den autonome og elektriske T-pod på offentlig vei.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
T-poden kommer på veien i Jönköping i Sverige. Der skal en T-pod frakte paller mellom Schenkers lager og terminal, som ligger omkring 600 meter unna hverandre. Strekningen er på offentlig vei inne på et industriområde.
Planen var å komme i gang med transportene allerede i høst, men godkjenningen fra svenske Transportstyrelsen lot vente på seg. Den kom endelig denne uken.
– Takket være samarbeidet med Einride kan vi nå introdusere autonome, helt elektriske lastebiler i en kontinuerlig logistikk-kjede på offentlig vei. Dette er en milepæl i reisen mot fremtidens transportsystem, sier Jochen Thewes, CEO i DB Schenker.
7. mars gjennomførte Transportstyrelsen og Einride en såkalt Site Acceptance Test (SAT), altså en test under reelle driftsforhold, på det aktuelle stedet. Transportstyrelsen gjorde etter det en vurdering og kom fram til at T-poden kan kjøres i samsvar med trafikkreglene, og 11. mars ble søknaden om å kjøre autonomt på strekningen godkjent.
Tillatelsen gjelder fram til 31. desember 2020, på en kort strekning mellom to av DB Schenkers anlegg inne på et industriområde.
I prosjektet vil hastigheten være begrenset til 40 km/t.
Menneskelig faktor
En operatør vil hele tiden overvåke kjøretøyet, og vil kunne gripe inn dersom det skulle oppstå situasjoner T-pod ikke takler. Også langt inn i fremtiden vil mennesker overvåke selvkjørende kjøretøy, tror Robert Falck hos Einride.
– Vi har lagt opp til at én operatør skal kunne overvåke ti kjøretøyer fra et kontrollsenter, og kunne ta over kjøretøyet ved behov. Det kommer alltid til å være en form for menneskelig overvåking, langt inn i fremtiden, forklarte han til Moderne Transport da prosjektet ble lansert i høst.
DB Schenker mener autonome løsninger er fremtiden, og er vesentlig for god logistikk i fremtiden.
I Sverige anslås det at det i løpet av få år vil mangle rundt 50.000 lastebilsjåfører. Dermed bør ikke sjåførene se på en selvkjørende bil som en konkurrent – heller ikke den dagen selvkjørende doninger virkelig tar over og vil dominere veien.
– Jeg tror sjåfører bare vil få en ny type jobb, sier Falck.
Minst like viktig som at den er selvkjørende, er at T-poden er helelektrisk.
– Med svensk kraftmiks er den helt uten utslipp, sier Falck.
– Det nytter ikke vente
For Schenkers del er både den innovative selvkjørende biten og miljøaspektet viktig.
– Vi vil skape intelligente og bærekraftige løsninger for logistikken. Og vi må være på ballen. Det nytter ikke å stå og vente mens andre finner innovative løsninger, sier Borgenstam, som understreker at forsøket i Sverige er forankret hos DB Schenker i Tyskland.
T-pod er en lastebil helt uten førerhytte. Den har en lastekapasitet på 16 tonn, og en rekkevidde på 200 km på én lading.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?