Fra melk til brann
Lokalt er det godt kjent, men folk flest er ikke klar over at det på Sømna, knappe fire mil sør for Brønnøysund, bygges rimelige og gode brannbiler tilpasset trange kommunebudsjetter.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nå har selskapet også begynt å bygge brannbiler på nye MAN-chassiser.
Selskapet som bygger brannbilene, Hans Ivar Slåttøy Transport AS (HIST), er mest kjent for noe helt annet, nemlig melketransport.
Selskapet er faktisk landets største private melketransportør innenfor Tine-systemet. Og nettopp melketransporten er et viktig element når det gjelder produksjonen av brannbiler. Selskapet har vært en trofast MAN-kunde helt siden 1984.
- Det begynte så smått i 2001, forteller Hans Ivar Slåttøy.
- En melketank har sitt første liv på i gjennomsnitt 2,5 biler. Da er ikke tanken egnet for melk lenger, men det er fortsatt igjen mye tank. Etter hvert som tankbilene ble tatt ut av drift, hadde vi en utfordring i å få særlig mye betalt for fullt ut brukbare tanker, samtidig som vi også satt igjen med brukte chassiser som det ikke finnes så mange anvendelsesmuligheter for. Da kom vi på ideen at vi skulle prøve å bygge om melketankbiler til branntankbiler, og den første hadde vi klar i 2001. Den gikk til Sømna kommune som var godt fornøyd med å få en fullt ut brukbar brannbil til en rimelig pris, sier Slåttøy.
Kjøper melkebiler som blir gode brannbiler
Og dermed var man i gang: Brann og redningsetatene rundt om i kommunene kjenner godt til sine kolleger i andre kommuner, og den såkalte jungeltelegrafen går. Felles for mange kommuner er dårlig råd, men brannbiler må de ha for nødvendig beredskap.
En brannbil skal i prinsippet gå minst mulig, og ideelt sett ikke i hele tatt. En brukt chassis med en brukt melketank, som selvsagt får sin nødvendige ombygging og overhaling, blir dermed en prisgunstig branntankbil i mange år etter at den ikke lenger egner seg som melkebil.
- Til nå har vi landet bestilling nummer 21, men ikke alle er levert, forteller Helge Stolpnes, som jobber mest med påbyggoppgavene hos HIST.
Han har blant annet en fortid hos Landteknikk Fabrikker, som i dag heter Scala Fabrikk og er en betydelig leverandør av både transporttanker og stasjonære tanker. HIST har for øvrig kjøpt mange tankpåbygg hos Scala, og selskapene har et godt samarbeid.
- Vi har opparbeidet oss gode kunnskaper og lang erfaring med brannbiler, og i dag kan vi klare å levere det meste, ikke bare tankbrannbiler. Vi har blant annet levert både vannkanoner og skumanlegg, forteller Stolpnes.
- Vi har nå så lang erfaring med branntankbiler at vi faktisk tenker litt i den retning når vi anskaffer nye melketankbiler, forteller Slåttøy. - Noen av melkebilvariantene vi kjøper, vil kunne egne seg som brannbiler om et antall år, og da prøver vi å tenke utstyr som er nødvendig i bilens neste liv og som kanskje er praktisk å få levert på chassiset når det er nytt.
Nye brannbiler på MAN-chassiser
- Med den etterspørselen vi har etterhvert, er det ikke bestandig vi har nok egne brukte chassiser, forteller Slåttøy. - Derfor har vi begynte å kjøpe inn velegnede chassiser fra andre.
Det aller nyeste hos HIST er at selskapet nå har begynt levere nye brannbiler på MAN-chassiser. Den første blir nå bygd på et MAN TGM-chassis med dobbeltkabiner. Påbygget er riktignok brukt, men i fortsatt god stand og vil i tillegg få en oppgradering med tidsmessig utstyr.
Det er Vega kommune som skal ha denne brannbilen, og øykommunen får dermed en ny mannskapsbil med alt av utstyr for brann og redningstjeneste til en gunstig pris.
Også Gauldal brann- og redningsvesen skal ha en ny TGM med dobbeltkabiner, og dette kjøretøyet får også nytt påbygg.
- MAN TGM egner seg ypperlig som basis for en moderne brann- og redningsbil, sier Stolpnes.
- Chassiset er smalt og dermed velegnet for en mellomstor brannbil som skal operere på trange steder. Videre har man muligheten til å velge mellom bakhjulsdrift og allhjulsdrift, og dobbeltkabineren trenger man ikke gjøre så mye med for at den skal være velegnet til brann- og redningsbruk. Dessuten er chassiset relativt lett, slik at man får stor nyttelast. Vi er veldig fleksible og kan stort sett klare å levere alt brannbilkundene vil ha.
HIST er selvsagt godkjent som påbyggerverksted, og kan også ta på seg andre påbyggeroppgaver.
- I praksis er det tank vi har størst kompetanse på og kapasitet til å ta oss av, sier Slåttøy. - Men det begrenser seg ikke til branntankbiler. Vi har også oppdrag med overflytting av tanker fra ett chassis til et annet. En melketank skal gjerne holde på to eller tre biler, og dette gir oss en del overflyttingsjobber. Vi opplever stadig oftere spennende fore-spørsler når det gjelder tank.
Påbyggervirksomheten hos HIST sysselsetter normalt tre personer. Selskapet har også eget tungbilverksted, og mekanikere derfra kan også om nødvendig hjelpe til med påbygg.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?