Etterlengtet oppgradering
Mercedes-Benz har lansert den oppgraderte utgaven av pickup’en X-klasse.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Mange trofaste Mercedes-Benz kunder rykket litt på nesa da Mercedes-Benz lanserte sin første pickup.
Det tette samarbeidet med Nissan gjorde at bilen som ble lansert da, var forsvinnende lik en Nissan.
Både motor, girkasse og drivverk på bilen var identisk med det Nissan bruker. Allerede den gangen varslet Mercedes-Benz at det ville komme en oppgradering av både motor, girkasse og firehjulstrekksystem. Og det skulle være Mercedes-Benz sitt eget.
Stor forbedring
Oppgraderingen til 350D-versjonen er formidabel for kjøreopplevelsen. Både V6-motoren og sjutrinns-girkassen sørger for en helt annen smidighet og kraft enn hva «lillebror» 250D har å by på. Samtidig gjør det permanente firehjulstrekket at bilen ligger langt bedre på veien.
Både motoren på 3-liter og 258 hestekrefter, 7G-Tronic Plus girkassen og firehjuls trekksystemet, 4Matic, er det samme som Mercedes-Benz bruker på mange av sine personbiler.
Også 250d-versjonen som ble lansert i 2017, hadde 3,5 tonns tilhengervekt. Med den nye motoren og drivverket er det en helt annen kjøreopplevelse å dra tung henger. Det er forresten også lasteevne på over ett tonn på bilen.
Mer utstyr
Mercedes-Benz har valgt å ha mer utstyr på sin nye toppmodell. Både aktiv bremseassistent og aktiv kjørefeltassistent er standard. Det er også trafikkskilt-gjenkjenning.
Bilen leveres fortsatt med fem forskjellige kjøreprogram. De forskjellige modusene Eco, Comfort, Sport, Manuell og Offroad gjør at du alltid finner et oppsett for bilen som passer der du skal kjøre.
Bilen kan også bestilles med differensialsperre på bakasklingen, og det er standard med både høy- og lavserie. Det er også to valg i høyserien, 4MAT for bruk på vanlig vei, og 4H for økt trekkraft.
Stille
Det er stille i nye X-klasse 350D. Støyen fra motor og drivverk er knapt merkbar.
X-klasse er som de fleste andre dobbeltkabin-pickup’er opprinnelig bygget med baksete. Når bilene bygges om til norske varebiler, fjernes setene og den støyisolasjonen de gir, blir borte.
Dermed blir det mer lyd i norsk varebil-versjon enn det er originalt.
Forskjeller
Selv om X-klasse og Navara ser ganske like ut i form og fasong, er det mye som skiller de to bilene.
Mercedes-Benz gjorde sin bil både 7 centimeter bredere og fikk lenger akselavstand enn hva Nissan bruker. De valgte også å senke bilen 2 centimeter, men har den opprinnelige bakkeklaringen på 22 centimeter som alternativ.
Det er også gjort justeringer av både fjæring og akslinger for å kunne få mest mulig ut av V6-motoreren.
Med det forhøyde understellet mestrer bilen opp til 30 graders rampevinkel opp, og 25 graders rampevinkel i utforbakke. I sidehelling er den konstruert for å kjøre i opp til 49 grader. Og skulle det vært dypt i stedet for bratt, er vadedybden 60 centimeter.
Premium
Mercedes-Benz gikk hardt ut og lanserte X-klasse som premium-pickup da den kom. Til å kunne komme i den kategorien er det en del ting som mangler. For eksempel er dieselvarmer ikke standard og må velges ekstra. Det er heller ikke flust med oppbevaringsplasser, og infotainment-systemet virker gammeldags.
Også på mindre detaljer som bakluken er det et større potensial å hente. Luken er forholdsvis tung, og du må bruke begge hender for at den ikke skal smelle ned. En enkel gassdemper i siden hadde løst den utfordringen.
Innvendig i bilen har Mercedes-Benz satt sitt buemerke på alt som er over rattstammen. Alt er gjenkjennelig og familiært med Mercedes-Benz sine personbiler.
Du ser fort at det er materialvalg hvor det har vært fokus på kvalitet og finish. Hvis man har kjørt en av Mercedes-Benz' nyere personbiler i forkant, er likevel følelsen litt som å bli satt noe tilbake i tid.
Tre versjoner
X-klasse kommer i tre forskjellige utstyrs versjoner - Pure, Progressive og Power.
For 350d-versjonen er det bare Progressive og Power som selges i Norge.
Alle bilene som kommer til Norge, har en egen vinterpakke, er forberedt for tilhengerfeste og forberedt for Garmin Map Pilot. De er også understellsbehandlet før de leveres.
Pluss og minus
STILLING LEDIG:
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia AS søker fagarbeider- lærling
Er du vår nye kollega?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?