Selger Asbjørn Hauffen (sittende) og daglig leder Martin Fusche i ABM på «Proffdagen» hos Felleskjøpet på Kløfta, ved Laser-Grader-en som skulle rett til Kjeldaas AS i Sande i Vestfold etterpå.

Laser-Grader nummer 37 i Norge

Da Asfalt & Betong Maskiner (ABM) startet å selge små Laser-Grader veihøvler i 2008 lo mange og kalte det en lekemaskin. Men dette er en proffmaskin til fingerspissene.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Laser-Grader veihøvler produseres av Laser-Grader Manufacturing i USA. De elektroniske komponentene er de samme som på store anleggsmaskiner.

ABM har solgt 37 stk. av Laser-Grader 106-6 wd i Norge siden starten. Den siste i rekken sto utstilt på ABMs stand på Proffdagen hos Felleskjøpet på Kløfta 27. mars 2019.

Den skulle leveres til sin nye eier, Kjeldaas AS i Sande i Vestfold, rett etter dette.

 Løftet ned i grøft

Tekniske data om Laser-Grader 106-6 wd

  • Motor: Kobota Diesel 1105D, 3 sylindre, 22,5 hk
  • Drift: 6x6 hydrostatisk
  • Lengde: 3588 mm
  • Bredde: 1220 mm
  • Frontskjær: 1520 mm
  • Midtskjær: 1830 mm, høyde og sidejusterbart med laserstyring
  • Skjærhøyde: 305 mm
  • Vekt: 1550 kg
  • Maks. hastighet: 16 km/t
  • ROPS-sertifisert sikkerhetsbøyle

- Laser-Grader-veihøvelen er en svært allsidig maskin. Det er en fordel at den er liten og lett. Lav vekt gjør at man unngår ujevn komprimering av massene som man får ved bruk av tyngre maskiner. Liten maskin gir også lite masser som må fjernes på kanter etter at maskinen har kjørt, sier Asbjørn Hauffen som er salgsansvarlig for Laser-Grader hos ABM.

Han forteller videre at en Laser-Grader ble løftet ned i en grøft hos en entreprenør i Norge, for å finpusse. Dette ble nemlig mer nøyaktig enn det man fikk til med en gravemaskin med pusseskuffe.

Presisjonen er oppgitt til +/- 3 mm, men det er avhengig av masser/underlag.

Lett å flytte med bil

En annen fordel med den lille veihøvelen på 1550 kg, blir synlig når den skal flyttes mellom anleggsplasser.

Da kan den fraktes på en personbilhenger. Dette er naturlig nok billigere enn å flytte store veihøvler med vogntog.

Da AT.no ser på og tar bilder av veihøvelen er det et spørsmål som melder seg:

- Er det ikke veldig åpent for elektronikken på denne maskinen som er uten tak og med lite frontdeksler, og som samtidig har avansert elektronikk? Er det mye problemer med feil som oppstår?

- Nei. Det er det ikke. Den eneste feilen som har oppstått, er inne i en lukket magnetkobling levert av en kjent produsent som også leverer til større maskiner. Dette kunne skjedd med hvilken som helst maskin, uansett størrelse og tildekking, sier Hauffen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS