Bauma dag 1-1-37ny

Men, hvem er det som styrer?

Bamse har tydeligvis tatt kontrollen. Men det er ingen spøk.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

En del forbipasserende sperret øynene opp da de gikk forbi Kobelcos demoområde på Bauma. For bak spakene på gravemaskinen satt bare en liten bamse. Mens maskinen beviselig med varierende grad av presisjon, stablet klosser oppå hverandre.

Japanske Kobelco viste nemlig fram sitt K-Dive-konsept på standen. Dette er et fremtidsrettet prosjekt for fjernstyring av anleggsmaskiner, får vi forklart av Asami Kinoshita.

Like ved demoområdet, sitter nemlig en fører omgitt av seks store skjermer, som gir ham akkurat den utsikten han ville hatt om han satt inne i gravemaskinen. Han har et solid og behagelig sete, og joysticker til å styre maskinen akkurat slik han vil.

Fra sin posisjon har føreren omtrent samme utsyn som fra en ekte førerplass. Så spørs det om følelsen og dybdeoppfattelsen blir like bra som i virkeligheten.
Folk stusset da de så at det var en bamse som «styrte» gravemaskinen til Kobelco.

5G er nøkkelen

På Bauma er førerplass og maskin knyttet sammen med WiFi, men tanken er at dette konseptet skal rulles ut over det kommende 5G-nettet, når dette er oppe og går.

– Når 5G finnes over alt, kan man sitte hvor som helst i verden og styre en maskin hvor som helst i verden, forklarer Kinoshita.

Asami Kinoshita tror at fjernstyring kan være med på å rekruttere folk til bransjen. - Det er færre som vil kjøre gravemaskin i dag, men ganske mange som spiller dataspill, sier hun.

Hun forteller at med en økende mangel på folk som ønsker å bli maskinførere, samt stadig større krav til spesiell kompetanse, kan dette være en god løsning. Entreprenører som mangler folk, kan leie førere som sitter et helt annet sted i verden til sine maskiner, eller man kan leie inn spesialkompetanse langveisfra ved behov, uten å fly dem til anleggsplassen.

– Vi fokuserer også på mennesket. Dette gir god HMS og vil kunne redusere risikoen på farlige arbeidsplasser, mener Kinoshita.

Konseptet kan også redusere behov for bemanning, fordi én fører kan ha kontroll over flere maskiner uten å måtte flytte seg mellom dem. 

Noen år unna

Hun forteller at systemet nå er under grundig uttesting i Kobelcos hjemland, Japan, men hun sier at det vil gå enda noen år før dette er et produkt som er kommersielt modent.

– Jeg tipper det er kommersielt tilgjengelig i 2025. Vi er avhengige av et modent 5G-nett først, sier hun.

5G er neste generasjons mobilnett. Blant fordelene er langt høyere overføringskapasitet, og ikke minst en mye mindre forsinkelse. Målet er at denne skal ned på under 1 millisekunder under visse bruksområder, men 10 millisekunder under normale omstendigheter. Vanlig i dag er en forsinkelse på rundt 20 millisekunder.

På gang i Norge

Både Telenor og Telia tester allerede ut 5G i Norge. Telenor har åpnet pilot i Kongsberg, og det skal også testes ut i Elverum og Trondheim i løpet av året. Telia tester ut i Nydalen i Oslo. Trolig vil vi se en større utbygging fra og med 2021.

En utfordring er at 5G-nettet i første omgang vil bygges ut der folk bor, noe som kan komme til å begrense bruken på anleggsmaskiner i mer utilgjengelige strøk – i alle fall i begynnelsen.

Powered by Labrador CMS