GODSTOLEN: Etter oppfordring inntok Hesselbergs Ida Elise Myklegård førerplassen og rapporterte at det er som å sitte i godstolen i stua.

Da Ida inntok førersetet

Komatsu var ikke i tvil. Prototypen av hjullasteren WA475-10 ville bli deres største godbit på Bauma, og derfor tok de ingen sjanse. 24-tonneren ble godt inngjerdet og fikk trapp opp til hytta på standen i hallen.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Forhåndsvurderingene stemte presis. Under hele Bauma var maskinen kontinuerlig omgitt av interesserte, innenfor og utenfor sperringen.

De som ville se nyskapningen på nært hold ble sluppet puljevis inn gjennom «perleporten» til maskinen, og da med Komatsu-følge.

Føreren i sentrum

- Dette er en maskin som er bygd med tanke på å sette føreren i høysetet, sa Hesselberg-sjef Kai Paulshus. - Jeg gleder meg til å få WA475-10 inn i parken når den blir klar for produksjon.

Fakta: Komatsu WA475-10

  • Ny hjullastergenerasjon
  • Motor: 216 kW (290 hk), Steg V
  • Totalvekt: 24.500 kg
  • Løftekapasitet: 7500 kg
  • Skuffekapasitet: 4,2-4,9 m3

Deretter overlot Paulshus til kollega Tore Roterud å presentere den nye 24-tonneren.

Med entusiasme pekte han på alle maskinendringene som vil forenkle både drift og daglige vedlikeholdsrutiner for førerne.

Bakdekslet, hengslet i front, kan vippes helt opp slik at alle vitale deler som skal kontrolleres daglig, nås fra bakkenivå. Oppe på maskinen er det bygd plattform rundt hytta.

Ida beordret inn

NYMASKINEN: Tre grupper får spesialinstruksjon om den nye Komatsu- hjullasteren WA475-10.
GODSTOLEN: Etter oppfordring inntok Hesselbergs Ida Elise Myklegård førerplassen og rapporterte at det er som å sitte i godstolen i stua.

Den nye hytta er bygget med tanke på føreren, både i størrelse, innrednings- og bruksmessig.

- Du får teste setet, sa Roterud til Hesselberg-kollega Ida Elise Myklegård, og etter noe nøling inntok hun det nye luftdempede setet med følgende bemerkning: - Supert, her vil alle føle seg hjemme som i godstolen i stua.

Hytta er støydempet til 70 db(A), har glass rund baut og spakkonsollen kan justeres i fem stillinger for å tilpasses føreren.

Vinkelen på vinduer gir godt utsyn ned til alle sider, og intern luftkondisjonering forhindrer inntrengning av støv og partikler. En 7-tommers skjerm har tilkoblet alle informasjoner i nåtid under arbeid, og føreren kan sjekke drivstofforbruket kontinuerlig.

Drivstoffgjerrig

Komatsu introduserer sitt konsept med hydraulisk-mekanisk transmisjon (HMT) på nykommeren.

Sammenlignet med forgjengeren i 24-tonnsklassen, loves det at denne maskinen vil spare mer enn 30% drivstoff. Komatsu hevder at alle typer av lasting, kjøring og forflytting skal kunne gjennomføres med kombinasjonen effektivt forbruk og høy produktivitet.

Tilkoblet telematikksystemet Komtrax og Komatsus Care vedlikeholdsprogram, får man kontinuerlig overvåkning og support. Motoren er Komatsus egen som oppfyller Steg V-utslippskravene med kombinasjonen eget partikkelfilter og SCR (AdBlue).

I Komatsus HMT-løsning kombineres mye kraft på lavt turtall, og derav den store reduksjonen i drivstofforbruk. Systemet kombinert med Z-bar løftesystem gir både økt løftekraft og høyere produksjon samtidig som motoren vil arbeide med lavt forbruk.

Automatisk forhåndsinnstilling av maks brytekraft vil redusere forbruket, likedan automatisk reduksjon av turtallet når maskinen ikke er i arbeid.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS