ELEKTRISKE: Roy Hagen (t.v.) og Morten Holter ved minigraveren EZ17e og dumperen DW15e, begge på batteri med fem timers drift.

Helt elektrisk hos Wacker Neuson

Wacker Neuson på hjemmebane på Bauma er «ingen spøk». Småmaskinprodusenten hadde rigget opp eget pariserhjul, og det sto maskiner overalt på et stort område. Mye av det var elektrisk.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Wacker Neuson viste en ny korthekk 1,7-tonns minigraver (EZ17e) på batteri. Prisen oppgis å være ca. 1,7 ganger prisen på en konvensjonell mini i samme størrelse. Batterikapasiteten er 25 kWt (ca. fem timer bruk), og maskinen kan lades på 110-400V.

- Maskinen skal settes i produksjon i Q3, for leveringer i Q4, og vi har allerede bestilt flere. Spesielt utleiebransjen er interesserte, men vi har også en sluttbruker som har sagt at «den skal han ha», sier salgsdirektør Roy Hagen hos norske Wacker Neuson.

Understellet er justerbart fra 900 mm til 1300 mm, og sylindrene er lagt over bom og stikke for bedre beskyttelse. Maskinen har ikke hytte, men FOPS/ROPS.

WN melder at det kommer en 2,6-tonner på batteri (EZ26e) med hytte og fem timer brukstid om ca. et år, samt at det jobbes med flere og større modeller. Også elektriske teleskoptrucker står på planen.

Flere el-nyheter

KOMMER: Prototypen EZ26e på batteri. Maskinen er ventet om ca. et år.

Ez17e sto sammen med batteridumperen DW15e med 1,5 tonns nyttelast, fem timers batterikapasitet og 180 grader sving på kassa. Denne maskinen er leveringsklar.

En annen nyhet er den elektriske hoppetussen AS60e (70 kg) som kommer med nytt og større batteri på 1400 Ah (amperetime) som har 30 minutter brukstid og som lades på 80 min.

SNUR: Roy Hagen er i ferd med å snu sete med konsoll og spaker inne i hytta på DV90.

Tidligere var 1000 Ah det største batteriet. Et viktig poeng med det nye, er at det ikke veier mer eller har større dimensjoner enn det forrige. Dette er viktig med tanke på at Wacker Neuson baserer mye av de batteridrevne små maskinene på at batteriene passer til alle typer utstyr.

Mens vi er inne på komprimering, WN viste også en ny vibroplate på 150 kg som har mer slagkraft enn den forrige som er 100 kg tung.

BEMA: Produsenten Bema viste et feieaggregat med elektrisk motor på børstene, her montert på en WL20e hjullaster.

El på børstene

En annen interessant sak, rett nok ikke et WN-produkt, er en prototype av et Bema-feieaggregat med el-motor på børstene. Feieløsningen sto montert på en Wacker Neuson WL20e elektrisk hjullaster som har vært på markedet i noen år. Poenget med el-feieaggregat, er at hydraulisk aggregat trekker mer energi fra den elektriske hjullasteren enn el-motorer.

10 TONN: Rammestyrte WL95 kommer med motor opptil 160 hk, sentralsmøring og hengerfeste fra fabrikk.

Av elektrisk småplukk, kan vi raskt ta med en ny stavvibrator med batteriet i en sekk på ryggen til brukeren. Dermed slipper man en ledning som slenger rundt og fort havner i betongen.

Lage deler selv?

STORT: Pariserhjul på stand tilhører sjeldenheten. Maskinen til høyre (EZ36) har bombeskyttelse i et plastmateriale og hydraulisk skråstilling av skjæret. EZ26 bak til venstre får plass på henger med 3,5 tonns totalvekt.

Innen temaet digitalisering kan vi fort nevne at Wacker Neuson jobber med løsninger der servicemekanikeren kan kobles opp direkte med supportavdelingen og med videooverføring for å få hjelp til ulike oppgaver.

En annen snedig sak, er utvikling av 3D-printerteknologien. Kanskje en gang i fremtiden kan mekanikeren printe ut reservedeler mens denne utfører service på maskinen! Dette er ikke klart, men WN viste 3D-printer på standen.

Konvensjonelle

Men det er ikke bare elektriske nyheter hos Wacker Neuson. På standen sto også den splitter nye WL95 rammestyrte hjullasteren (10,4 tonn) med 40 km/t toppfart.

Maskinen kan bestilles med Deutz-motorer på 136 hk eller 160 hk. Hydraulikkapasiteten er 180 l/min og man kan få sentralsmøring og hengerfeste montert fra fabrikk.

- Vi har bestilt to maskiner til Norge for demo, og den ene er på plass allerede, sier selger Morten Holter.

Også innen rammestyrte dumpere på diesel var det nyheter å spore. Modellene DV60, DV90 og DV100 (6, 9 og 10 tonn nyttelast) kommer med Dual View som er et vendbart sete og konsoll slik at føreren kan snu seg 180 grader rundt og ha alle spaker og funksjoner rundt seg hele tiden. Toppfart på dumperne er 30 km/t, og det er svingbar kasse på de to minste.

- Det engelske markedet har kjøpt hele produksjonen for 2019, men jeg håper vi får noen maskiner også. Vi har solgt seks stykker allerede, sier den norske duoen.

Minigraveren EZ26 er også en viktig maskin for Norge. Maskinen får plass i en henger og kan transporteres lovlig med 3,5 tonn totalvekt. Det er ofte viktig for mindre entreprenører.

En siste liten detalj fra Wacker-omvisningen, er en bombeskyttelse i sterk og bøybar plast for maskiner med sylindrene under bom/stikke. Kommer man borti med skuffen, retter plasten seg ut igjen. Løsningen ble vist på en EZ36 som også kan bestilles med hydraulisk skråstilling av skjæret.

Powered by Labrador CMS