En av de første med Scania V8
LARVIK (AT.no): Tore Sam Sørensen (77) fikk en av de to første Scania-lastebilene som kom til Norge med V8-motor i 1969.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det var en liten revolusjon da Tore Sam Sørensen fikk den nye bilen i 1969. Scania 140’en ble en helt ny måte å kjøre og bo i lastebilen. Den første lastebilen med stor V8 diesel turbomotor ble en revolusjon i krefter.
Han var en av en håndfull sjåfører som kjørte for Johan Evensen & sønner fra Sandefjord mellom Oslo og Bandar Abbas i Iran.
Transporten var med skipsdeler som skulle ned til den persiske gulf. Den 8000 kilometer lange kjøreturen hver vei var et resultat av seksdagerskrigen som stengte Suez-kanalen.
Enorm forskjell
De første turene på den ruta, kjørte Tore Sam Sørensen en ny Scania 76. Den hadde 260 hestekrefter, og var i den tidens målestokk en sprek lastebil.
- Da 140’en kom med 350 hestekrefter, var det en enorm forskjell. Men like stor som forskjellen i kreftene var komforten inne i bilen. Det var en helt annen måte å bo i bilen på, sier Tore Sam Sørensen.
Selv om de brukte like lang tid som med 76’en, var det lettere å kjøre. I tillegg brukte de betydelig mindre diesel.
Ute langs veiene vekket også bilene oppsikt. Nedover på Balkan og i Midtøsten var det ingen som hadde sett slike biler. Det var mange som kom bort for å se når de stoppet langs veien.
To mann
De var to mann som delte på den strabasiøse kjøreturen. Johan Evensen & sønner garanterte at lassene på 21 tonn skulle komme frem på 12 dager. Rekorden var tur/retur på 17.
Det var enorme påkjenninger på bilene i løpet av turen. Temperaturen varierte mellom 30 varme og 30 kalde grader på samme tur.
I tillegg var standarden på veiene høyst varierende. Om det i det hele tatt kunne kalles en vei mange steder.
Eneste 140
V8’eren Tore Sam Sørensen kjørte, var den eneste tilsvarende som gikk på denne kjøringen. Mens alle de andre bilene var med kapell, hadde denne bilen også vært i Danmark og fått bygd på skap.
- Det var lenge å vente på 140’en. Jeg tror nesten det føltes enda lenger enn i dag, sier Tore Sam Sørensen og flirer.
Service på bilene tok de underveis selv. På en tur røk en servopumpe på Scania 76’en. Da gikk det nesten én dag for å få tak i telefon for å få ringt hjem. Servopumpen ble sendt ned som flyfrakt, og den byttet Sørensen og makkeren selv.
Få turer
I juli 1970 ble Tore Sam Sørensen knivstukket i ryggen i det tidligere Jugoslavia. Det ble slutten på den kjøringen for hans del. En nerveskade knivstikket påførte ham, har gjort at han siden har måttet bruke en stokk. To år etter overfallet begynte han for seg selv.
- Jeg begynte for meg selv i 1972. Da startet jeg Containerservice i Sandefjord. Det drev jeg frem til på 2000-tallet. Siden det har ex-kona og sønnene mine drevet det videre, sier Tore Sam Sørensen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?